Ilmanvaihto alkaa olemaanpääpiirteittäin mallillaan. Ilma koneellista ilmanvaihtoa tälläinen alus on kyllä kuin pullo. Viime talvi mentiin pienillä virityksillä,ja ruuman luukkua raoteltiin toisinaan. Pääsuunnitelma ja toteutus on mukautunut näin:
Kuvassa numerot. Siniset tuloilmaventtiileita, ja punaiset poistoja.
1: Raitisilmapuhallin suoraan ulkoa keulahyttiin suoraan. Kiva kesäaikaan, tai jos tarvitsee muuten reippaampaa tuuletusta.
2: Tuloilma ulkoa hyttien ilmanvaihtokoneistolle. Tuloilma tulee ilmalämpöpumpun imusäleikön päälle, jolloin ilma lämpenee (tai tarvittaessa jäähtyy) mukavasti ennen hytteihin puhaltamista.
3: Tuloilma messin ilmalämpöpumpulle.
4: Saunan tuloilma lauteiden alle.
5: Saunan kiukaan piippu, toimii myös saunan poistoilmana.
6: wc:n ja pesuhuoneen poistoilmapuhallin. (vieressä myös liesituulettimen poisto)
7: Konehuoneen poisto, korsteeni.
8: Brykan poistoventtiili, painovoimainen.
9: Konehuoneen tuuletus ajettaessa, Konehuoneen ovi.
Nukkuma/oleskelutiloihin saadaan puhdas ilma, ja likainen poistuu kosteista tiloista ( wc, sauna, pesuhuoneja) ja brykalta.
Hyttien tuloilmaventtiili rakenteilla.
Ja valmis. Musta siitä näköjään tuli. :) sen saa suljettua vesitiiviisti tuosta käsipyörästä kääntämällä.
4 kommenttia:
DeWaltillako vetäsit reiän tuohon teräslevyyn??
Joo. Ja motonetin reikäporat + leikkuuöljy. 102 millinen reikä ja levyn paksuus 4 milliä.
Miten käsittelit noin ruostuneen venttiilin?
Teräsharjaa runsaasti + maalia. Hiekkapuhallus olis tietenkin ollut hyvä.Itse venttiilin mekanismi oli kyllä hyvässä kunnossa.
Lähetä kommentti