Itsekin sanon, että hienoa toimintaa.
Ja sitten takaisin Suukko II:n tapahtumiin. Apukoneeksi löytyi Tori.fi:stä Volkkarin 1,6 litrainen dieseli, 50 eurolla. Perämiesvaimo sen kävi hakemassa Nakkilasta tuolla tuulen nopealla mutkille menevällä Rellulla, etupyörät hieman harittaen. Rellussa nimittäin on kumpikin raidetangon pää väljä, ja ajaminen vaatii jatkuvaa keskittymistä.
Volkkarin koneessa positiiviseksi yllätykseksi oli nätisti katkaistu vaihdelaatikko mukana, jossa startin paikka luonnollisestikin. Tuo Jetan tai Caddyn kone on siinä mielessä erikoinen, että siinä startti on vaihdelaatikossa kiinni, ja pyörii eri suuntaan kuin normaalit startit.
Huonoa on se, että itse starttia ei ollut mukana. Pitää siis laittaa VW caddyn tai polon 1,6 dieselin startti hakuun/ostoslistalle.
Koneen kunnosta ei ole tarkkaa tietoa, mutta luotan tuuriin tällä kohtaa. Ja eihän toi kummoinen ole remontoida.
Räpsöön pappatunturikerho kurvasi Suukon kylkeen kertomaan, että paikallislehti haluaisi tehdä jutun meistä. Oli juuri haastatellut heitä, ja he olivat vinkanneet, että tuo Suukko II voisi olla jutun aihe myös. Kiitos, Räpsöön Papat. Komeaa harrastetoimintaa! Tässä linkki Räpsöön Pappojen Faceryhmään:
https://m.facebook.com/pages/category/Community/R%C3%A4ps%C3%B6%C3%B6n-papat-ry-732513546830458/
Takaosan laajennuskin lähti käyntiin vauhdilla. Herra Muu Jyväskylästä tuli jelppasmaan viikoksi, ja nyt tiistai-iltana on hitsattu meren puolen kylkeen jo n. 15 neliötä peltiä.
Loppuihmetykseksi pääkoneen generaattori. Luulin sitä aluksi 24 voltin laturiksi. En muista, mainitsinko tämän jo aiemmin.
Tämä tosiaankin on 3 vaiheinen, ehkäpä 2 kVA 230/380 Generasttori. Kummastusta aiheuttaa se, että se on kytketty Laivan verkkoon. Pääkoneen kierrosluku vaihtelee luonnollisestikin, niin tällöin taajuuskin vaihtelee. Kuka tekee ja mitä esim 25 Hz tai 100 Hz vaihtovirralla?
Tai sitten on ajettava juuri 50 Hz taajuudella. Joskaan en tiedä montako solmua nopeus tällöin olisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti