torstai 21. toukokuuta 2020

Valtion ja kuntien maksuttomat laiturit, ja niiden sijainnit.

Tämä on nyt mielenkiintoinen juttu. Etsin aikanaan valtion liikennelaiturien listaa, ja nyt se tuli vastaan internetin ihmeellisestä maailmasta ihan yllättäen.

"Piensatamien ja erityisesti vierasvenelaiturien osalta vallinneita puutteita poistamaan luotiin 1980-luvulla venesatama-avustus, jonka tuella saatiin toteutetuksi huomattava määrä laitureita ympäri Suomea." -Lainaus asiakirjasta, linkki lopussa

Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi



Laiturit lyhyesti:

-Valtion rakennnutamia, luovutettu kunnille valmistuttuaan. Hoitovastuu  on kunnilla. Laitureita ei saa myydä, tai muuten luovuttaa ilman lupaa yksityiskäyttöön.

-Laiturit ovat maksuttomia. Joissakin on sähköliittymä, ja vesi. Laitureiden kunto saattaa olla joskus heikko, koska kunnat eivät ole niistä huolehtineet määrärahojen puutteesa.

-Ensisijaisesti tilaa on aina annettava käyttötarkoituksesta riippuen esim. Kalastajille, tai muille työasioissa liikkuville. Esim. saaristosta tulevat viljelystuotteet, rakennustarvikkeiden kuljetus, puutavaran kuljetus, jättenkuljetus (Roska-roopelle terkut!) risteilyt, jne.

-Osa laitureista on osa tieverkkoa. (Tielaiturit, Saariston liikenne esim.)

-Erikseen ovat satamat vieläkin isomille aluksille, joissa on esim. henkilökunta, ja rajattu satama-alue. Nämä ei kuulu tähän aihealueeseen.

-Matkailulaitureita on rakennettu  laivamatkailun käyttöön. Laituri voi olla matkailualan yrityksen tai vastaavan  (hotelli, lomakylä tms.) yhteydessä vain, jos laituri on yleisessä käyttössä.

Jotta maakrapu saa tästä jotain käsitystä, näitä voi verrata esim. moottoritien p-paikkoihin: Siellä voi pysähtyä, mutta leiriytyminen on kielletty.

Näitä siis voi käyttää, ja sopu sijaa antaa. Suukko I:llä reissatessa havaittiin sellainen ilmiö, että jotkut huvivenesatamien pitäjät koitavat periä maksua myös näistä "valtion laitureista"  Se on säädöksen vastaista: Valtion laitureita ei vuokrata kenellekään yksityiselle. Muutama erikoistapaus käsittääkseni löytyy, jossa laituri on myyty/luovutettu jollekin yhdistykselle hallittavaksi.
Suukko I Notö:n "valtion" laiturissa vuonna 2015. 


Käytännössä näissä on Suukko I:llä oltu aikanaan paikan aktiivisuudesta riippuen päivä-viikko. Emme halunneet häiritä ketään, päin vastoin autettiin mm. laiturin siirto-operaatiossa, jne.  Näissä laitureissa tapaa myös muita mukavia isomilla aluksilla liikkuvia tyyppejä, mm. tuulivoimaloiden huolto, kalastajat, yms.


Tässä tämä harvinainen lista 2007 vuodelta ladattavaksi/katseltavaksi/tulostettavaksi. Itseasiassa moni kuntakaan ei tiedä, että heillä on yleinen laituri. :D

Luettelot joissa tiedot laitureista, myös sisävedet:

Kalasatamat A-K 
Kalasatamat K-L
Kalasatamat L-P
Kalasatamat P-V
Kalasatamat V-

Matkailulaiturit A-K
Matkailulaiturit K-M
Matkailulaiturit  M-R
Matkailulaiturit R-U
Matkailuliaturit V-Lajittelematon
Matkailulaiturit Lajitelematon

Merenkulkulaitoksen yhteyslaiturit 
(näiden yhteydessä saattaa olla kiinnityspaikkoja)

Muut laiturit 1
Muut laiturit 2

Odotuslaiturit

Suojasatamat

Tielaiturit 1
Tielaiturit 2

Sijaintikartat rannikko:

Hanko länsi, Inkoo        Himanka-Kalajoki-Raahe        Inkoo-Helsinki-Porvoo

Naantali-UKI-Rauma     Oulu-Kemi-Tornio         Pietarsaari-Kokkola-Himanka

Pori-Kristiinankaupunki      Porvoo-Hamina     Turku ja Turun saaristo

Turun saaristo-Maarianhamina   Vaasan seutu

Sisävedet:

Itäsuomi (sisävesi)

Pohjoinen itäsuomi (sisävesi)    Pohjoissuomi (Sisävesi)


Tutkimus laitureista vuodelta 2007, joka on pääsääntöinen lähde tähän julkaisuun. Siellä on myös selkeästi lainsäädäntöä, mm. tuo

"Kunta ei saa ilman TVL:n lupaa käyttää satamaa muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen eikä vuokrata satamaa kokonaan tai myydä sitä ulkopuolisille"

Eli hyvin monesti löytyy se "valtion laituri" vaikka huvivenesataman pitäjä muuta väittäisikin. Tämä kirjoitukseni ei ole kiusantekoa huvivenesatamien pitäjille: He voivat myydä palvelujaan (vesi, vessat, saunat, jne) vaikka valtion laiturissakin. Mutta eivät voi ottaa "yöpymismaksua" sellaiselta, joka ei käytä heidän palveluitaan valtion laiturissa ollessaan. Laiturit ovat maksettu veronmaksajien rahoilla, aikanaan, ja tämä on sitä hyvää Suomea vuosikymmenten takaa. Silloin ennen kuin yksityistämisvimma iski peruspalveluihin.
Ja mitä enemmän näillä paikoilla on käyttöä, sitä paremmin niitä ylläpidetään. Se on tärkeää haja-asutusalueen liikennöinnille ja sitä kautta liiketoimintaakin tukevaa.

Koko asiakirja ladattavissa tästä. Asiakirjan tekijälle, sori kun pilkoin teosta.

Sitten se loppukevennys. Lappu lattiassa vuokraFiatilla kohti Suomea.. tuttu ajaa Fiatin takas Saksaan, kun mehän hypätään Suukko II: een.

https://youtu.be/xLVP0wo6dDA















Ei kommentteja: