sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Kausihuoltoa. Tai siis se, mitä pitäs tehdä ennen ensi kesää..

Listaan tähän muistiin itselleni asioita.

1. Pilssipumpun (konehuone) vaihto. Laakerivika.
2. Pääkoneen öljynsuodattimien vaihto
3. Pääkoneen öljylingon puhdistus
4. Kierroslukumittari brykalle (osin valmis)
5. Konehuoneen pilssin puhdistaminen, roskia ja työkaluja.. (aloitettu)
6. Maasähkön vuotaminen runkoon, selvittäminen
7. Konehuoneen ja alakerran aulan välisen laipion aukon oveaminen. (Palo- ja vesitiiveys)
8. Brykan navigointinäyttöjen upottaminen, tjs kiinnittäminen
9. Potkuriakselin boksin vuodon hallitseminen (tippasee, ja valuu pilssiin= turhaa pilssivettä)
10. Apukoneen ja generaattorin koplauksen korjaus.
11. Konehuoneen CO2 sammutusjärjestelmän tarkastuttaminen
Lisäys:
12. Pääkoneen lämmönvaihtimien puhdistaminen merivesipuolelta(osittain aurajoen mutaa..)


Ennen varsin kovempaan merenkäyntiin lähtemistä täytyy saada hyttiosastojen välilaipioon vesitiivis ovi. Konehuoneen ja ala-aulan välinen ovi on myös palo-ovi, jonka listasin tuonne ylös äsken.

  Ja hommat aloitettu silleen, että pilssipumppu vaihtui jo. Toi entinen oli jo vanha asennettaessa n. vuosi sitten. Oli lainassa jollain, ja se sit poltti laakerit siitä, kun on käyttänyt kuivillaan varmaan pari vuorokautta. Prkl. Toi entinen toi kiiltävä, ja uusi jo tuolla pilssissä. Johto täytyy pujottaa vielä tuolta tasojen alta sähkötaululle. Uusi pumppu on Halppiskamaa, muovinen. Huono puoli noissa halppiksissa on se, että imusyvyys on korkea. Eli pumppu ei ala imemään vettä, ennen kuin sitä on yli 10 cm. Grundfosisimi jo 2 cm korkeudesta. :(


 Ja sitten tuli avattua noi öljynsuodattimet. Patruunat on 36 x 15 ja reikä 5,5 cm. Täytyy alkaa metsästämään jostain uusia.

 
Pari kuvaa uudesta lankonkista. Tossa tulva-aikaan meni hieman hermot, kun vesi oli niin ylhäällä, ja laivasta ei meinannut päästä pois. Ostin alumiinitikkaat, ja vesivaneria. Alutikkaisiin vaneri ruuveilla kiinni, ja siitä tuli aika hyvä lankonki. :) Kevyt ja riittävän tukeva, ja koiratkin pääsee kulkemaan.

Sitten tuossa vielä kuva messin ilpistä. SIlle tulee tuota alumiinitötteröä myöten ulkoilmaa seinän läpi olevasta reiästä. Toimii siis samalla tuloilman lämmittimenä. Parantaa myös hyötysuhdetta aavistuksen, sillä mitä viileämpää ilmaa sisäyksikkö saa, sitä suurempi on ulkoa siirtyvä energia. Saattaa olla, että jo aikaisemmin mainitsinkin tästä.




Ei kommentteja: