perjantai 14. helmikuuta 2014

Kevättä kohti

Selkeästi kevättä on ilmassa. Sää on leutoa, päivä pitenee.. Luntakaan ei ole yhtään täällä. Meri on sulanut jo osittain tuosta kilometrin päästä. Näillä keleillä ei aikaakaan, kun sula ylettää tänne asti.

Mitäs muuta tässä on tapahtunut..
Jaa niin, vuosia olen ihmetellyt, että miksi ei ole olemassa ananashilloa. Kukaan ei ole osannut selitää syytä. Joku arveli, että jos ananas ei hilloudu?  No, piti kokeilla asiaa. Keitin 3 eri satsia ananashilloa. 1. oli sokeriton marmeladi, 2 sokerilla oleva hillo, ja 3. sokerilla ja hippusella suolaa oleva sosehillo.
Paras ehdottomasti köyhän ritarin päälle oli tuo sokerihillo, jossa oli hieman suolaa antamassa leveyttä maulle.
Täytynee kokeilla tuota marmeladia aamulla paahtoleivän päällä.
Tieteellisen näköistä puuhaa.. :)

Sitten yksi hassu juttu: mentiin torstaina hesaan kerrostalon rakennustyömalle. Ja voi vitalis sitä paperin täyttöä ja korttien esittelyä.
Minä: -Päivää , me tultas laittamaan..
Mesu: -Onkos henkilökortti, jossa veronumero?
Minä: -No ei ole kuin, öö.. ajokortti.
Mesu: -No et sä sit tänne voi tulla.
MInä: -No voin mä lähteäkin..
Mesu: -Miks sä tänne sit tulit?
Minä: -No mulla on toi lämmöntalteenottopiippu tonne teidän saunaan.
Mesu: - Jaa, mut et sä voi täällä tehdä mitään, jos ei ole veronumeroa.
Minä: -No voin mä neuvoa, miten te sen sinne laitatte, ei mulla tänne hinkua töihin ole tulla.
Mesu: -No, äh, jos tulee tarkastus, niin se on sit 500. Jos sulla on 500 egee, niin voit tulla hommiin. Sen se maksaa, se sakko mikä tulee. Viimeviikolla just yks joutu lähtee kesken hommien....
Minä: -Ei mulla oo viittasataa. On tääkin nyt hommaa.

Soitin verotoimistoon, ja sain jonkun helevetin pitkän numeron. Kirjoitin sen kaavakkeeseen.

Mesu: no niin. sit työturvallisuuskortti.
Mä: Tossa
Mesu, ei kun laita sen numero tohon kaavakkeeseen. Ja tulityö kans.
Onneksi sattui olemana tollaiset kortit. Täytyin kaavakkeen.
Mä: Muuten, olen yrittäjä, miks pitää täyttää näitä tälläisiä.
Mesu: Jaa sit menee vaikeemmaksi, pitää olla vielä yrityksenkin tiedot tohon toiseen kaavakkeeseen.
Voe perskele...

Mesu: missäsä kypärä, ja turvaliivit.
Mä: No ei vit** ole. Me tullaan laitamaan tuo metrin mittainen pätkä tuonne liki valmiiseen saunaa. Mikä sieää nyt mun päähän tippuu.
Mesu. -Ilman pottaa ja liiviä ei ole asiaa tulla. Suojalasit kans.
Mä. -no en mä sit varmaankaan tule. Sanoin jo,että ei ole hinkua hommiin. Laittakaa itse tötterö paikalleen, mä jätän sen tohon p-paikalle.
Mesu: -Voit lainata tosta.
Mä: -jaa, kiitos.
Mesu: -ens kerralla omat releet mukaan.
Mä: -Katsotaan sitä sitten..

No sit sellainen keltanen liivi takin päälle rimpuilemalla, ja potta päähän. Suojalasit oli potassa kii valmiina. Noitten rytkyjen kanssa käveltiin sitten kerrostalon saunaan, ja ihmeteltiin kun joku olikin ehtinyt tehdä alaslasketun katon, jolloin mun lto-osa ei mahtunutkan kiukaan päälle. Menemme uudelleen ensi viikolla..
Tässä alkushowssa meni tunti. Ja toi Mesu oli ihan ystävällinen tyyppi. Mut byrokratiaa.... Voi helevattu.. Turvallisuus on ihan ok asia, mut jokin järki pitäs olla..


3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi,

oliskos bromelaani taustalla

http://chemistry.about.com/od/foodcookingchemistry/f/pineapple-jello.htm

Suukko II kirjoitti...

Joo, varmaankin näin. Noi mun hillot onnistui, koska keitin aika runsaasti. Paras koostumus tuli sosemaiseen hilloon.

Tästä tuli mieleen, että noitten hilloamisaineiden kanssa on aina sokeri. Lieneekö hyytelöitymistekijänä tuo sokeri oleellinen?

Anonyymi kirjoitti...

Moi,

asia on laaja, geelin muodostajia on monia, on yhteensopimattomuuksia, juoksettumista, mutta yleensä löytyy ratkaisu

http://en.wikipedia.org/wiki/Thickening_agent

- mikar