Pökköä pesään Vuosnaisten meriasemalla. Heh, näyttäs siltä, että vesirajan alapuoli on umpiruosteessa, mutta sepä onkin vuosi sitten telakalla ruiskutettua epoksitervaa, ruskeaa väriltään. Vesiraja jäi sit maalaamatta, kun ei ollut valkoista maalia lähimailla.
Skumppaa......
Kiss.... :)
Laitan lisää kuvia, kohta lähdetään viemään porukka takaisin Kustaviin. Sitten suuntaamme Turkuun, sillä koulut alkaa tiisataina, siis lapsilla. :)
Ja se hesarin juttu meistä: http://www.hs.fi/koti/a1438916838503
Valokuvat: Keijo Valkonen, Kuvapiste Oy
9 kommenttia:
Onneksi olkoon!!! Hieno videokin!!!
Kiitos!
Kateeksi käy!
Voisiko täysmaakrapu oppia laivaelämään...
Varmasti voi. Itse olen Jyväskylästä kotoisin, veneillyt päijänteellä ennen, jokusen vuoden. :) Pikkuhiljaa, ja oman osaamisen mukaan. Järki päässä. Siit se lähtee.
Vautsi :)
Me ostettiin pieni talo (48m2) vähän samoista syistä mitä te (Hesarin jutun mukaan) ostitte laivan - vähän velkaa. Töiden mukana ei pysty reissaamaan, mutta ei koeta pienen valan kanssa edes tarpeelliseksi. Monet kauhistelevat viisihenkisen perheen asumista pienessä talossa, eivätkä ymmärrä tätä vapautta...
Omistaminen sitoo. :)
Onnittelut avioon astumisen johdosta! Löysin blogin samaa kautta kuin varmaan sadat muutkin ihmiset - Hesarin jutun perusteella. Olen jo pitkään aina välillä hellinyt ajatusta laivassa asumisesta, mutta näppituntumalta tuominnut sen Suomessa epäkäytännöllisenä. Jutun ja blogia luettuani tulin taas toisiin ajatuksiin. Yksi asia jäi kuitenkin murehdituttamaan (no, oikeasti aika monta muutakin, mutta tää nyt päällimmäisenä). Tarvitaanko Suukon kokoisen aluksen kuljettamiseen kotimaanliikenteen kuljettajan pätevyyskirja? Enemmän googlailtuani arvaisin, ettei - jos alus on alle 24 m tai koneteholtaan alle 500 kW, lupia ei tarvita. Näinhän Selänteen veneturman kohdallakin tulkittiin.
Näistä lupa- ja taitoasioistahan olisi hauska lukea kokonainen blogikirjoituskin, ellei sellaista jo ollutkin. Kiinnostanee useita.
Moro! Minulla on ns. laivuripaperit. Yli 24 metrisen kuljettamiseen ne vaaditaan. Mutta niiden tenttiminen ei ole ongelmallista, lähinnä mukavaa meriaiheista navigoinnin opiskelua. Radiolupa kannattaa kanssa tenttiä (helppo) sillä ainakin me ilmoittelemme tulostamme ja lähdöstämme VTS:lle meri VHF-puhelimen kautta.
"Suomen rannikon merialueet on jaettu kuuteen VTS alueeseen. Näitä ovat Bothnia VTS, West Coast VTS, Archipelago VTS, Hanko VTS, Helsinki VTS ja Kotka VTS. Lisäksi Saimaan alueella toimii Saimaa VTS"
Linkki: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/meriliikenteen_ohjaus/vts#.VcxVzpfSm_8
Vastaan vielä itse itselleni, kun lakitekstistä löytyi mustaa valkoisella. Kyseessä siis "Laki
laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta" vuodelta 2009.
Ensin 1 luku 2 §:
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitetaan:
[...]
14) huvialuksella urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettua alusta, jonka rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on yli 24 metriä ja jonka bruttovetoisuus on alle 500;
ja sitten 2 luku 15 §:
Huvialuksen päälliköllä on oltava kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja.
Helppo juttu!
Aina oppii uutta - en tiennyt, että tuolla pätevyyskirjalla olisi mitään käyttöä Suomessa. Kyselin asiasta siksi, että pelkäsin, että yli 24-metrisen paatin kuljettamiseen vaadittaisiin kotimaanliikenteen kuljettajan ammattipätevyys, joka sinänsä on aika köykäinen (5 vk lähiopiskelua, 3 kk harjoittelua), mutta palkkatyöläiselle kuitenkin hankala. Myös yllä kirjoittelemani alle 500 kW konetehosta on vanhan lain aikaisia juttuja.
Lähetä kommentti