torstai 1. lokakuuta 2015

Laivan ilmanvaihto

Ilmanvaihto alkaa olemaanpääpiirteittäin mallillaan. Ilma koneellista ilmanvaihtoa tälläinen alus on kyllä kuin pullo. Viime talvi mentiin pienillä virityksillä,ja ruuman luukkua raoteltiin toisinaan. Pääsuunnitelma ja toteutus on mukautunut näin:


Kuvassa numerot. Siniset tuloilmaventtiileita, ja punaiset poistoja.

1: Raitisilmapuhallin suoraan ulkoa keulahyttiin suoraan. Kiva kesäaikaan, tai jos tarvitsee muuten reippaampaa tuuletusta.
2: Tuloilma ulkoa hyttien ilmanvaihtokoneistolle. Tuloilma tulee ilmalämpöpumpun imusäleikön päälle, jolloin ilma lämpenee (tai tarvittaessa jäähtyy) mukavasti ennen hytteihin puhaltamista.
3: Tuloilma messin ilmalämpöpumpulle.
4: Saunan tuloilma lauteiden alle.
5: Saunan kiukaan piippu, toimii myös saunan poistoilmana.
6: wc:n ja pesuhuoneen poistoilmapuhallin. (vieressä myös liesituulettimen poisto)
7: Konehuoneen poisto, korsteeni.
8: Brykan poistoventtiili, painovoimainen.
9: Konehuoneen tuuletus ajettaessa, Konehuoneen ovi.

Nukkuma/oleskelutiloihin saadaan puhdas ilma, ja likainen poistuu kosteista tiloista ( wc, sauna, pesuhuoneja) ja  brykalta. 
 Hyttien tuloilmaventtiili rakenteilla.

Ja valmis. Musta siitä näköjään tuli. :) sen saa suljettua vesitiiviisti tuosta käsipyörästä kääntämällä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

DeWaltillako vetäsit reiän tuohon teräslevyyn??

Suukko II kirjoitti...

Joo. Ja motonetin reikäporat + leikkuuöljy. 102 millinen reikä ja levyn paksuus 4 milliä.

Anonyymi kirjoitti...

Miten käsittelit noin ruostuneen venttiilin?

Suukko II kirjoitti...

Teräsharjaa runsaasti + maalia. Hiekkapuhallus olis tietenkin ollut hyvä.Itse venttiilin mekanismi oli kyllä hyvässä kunnossa.