torstai 20. helmikuuta 2014

Mitsubishi Sapporo

Ei niin laivamallista tänään.
Kaippa tässä virtuaalimaailmassa pitää asioita yhdistää. Satuin löytämään netistä vanhan blogini auton entisöinnistä.
Ajatus oli kaunis. Entisöin legendaarisen urheiluauton isukille synttärilahjaksi. Ja niinhän siinä kävikin. Joskin tämän piti olla valmis jo vuonna 2009. Mutta se valmistuikin likipitäen vuonna 2012.

Asia ei ollut helppo. Olen tottunut entisöimään vanhempia laitteita, joissa on yksikertaisempia rakenteita. Yksinkertaisuus ei tarkoita huonoutta. Mutta tässä voi mainita esiemerkiksi sellaisen asian, että 80-luvun auton pohja oli yleensä yksi prässissä tehty peltikappale. Tai 60- 70- luvulla se oli tehty useista eri prässiosista, jotka oli liitetty toisiinsa pulttaamalla.

Nyt kun sattui kajoamaan tälläiseen urheiluautoon, joka oli tavallaan aikaansa edellä tuotannollisesti, toisaalta teknisestikin. (tässä on hyvä syy siihen, että harrastajaporukassa näitä vaan ei ole) Pohjarakenne on 3 kertainen. se on tehty pellistä päällekkäin, ja väliin on laittettu korimassa liimaksi. Ok. meluton, ja tukeva. Mutta. Mutta tulee siinä, että miten hitsaat sitä?

On helpo heittää pistedippaamalla paikkaa paikan päälle, mutta kun se oli jo tehty 15 vuotta sitten, ja joissan kohti kahteenkin kertaa. Ja tulos on se, että välissä on multa ja jopa muurahaispesä. No, tavalla ja toisella, enimmäkseen kolmannella saatiin projekti kasaan. Tässä vaiheessa elämääni minulla oli pari erityisen hyvää , joskin eri alan, mutta päteviä, ammattimiestä hommissa. Ja silloin kun oli sellainen päivä, että laskutettavia tai kiireellisiä hommia ei ollut, niin tehtiin tätä autoa. Ne oli niitä aikoja ennen Kreikan tukipakettia.

Tuossapa alla on tuo koko stoori asiasta. Mainittakoot, että tuo auto tunnetaan myös Dodge challengerina, Plymount Sapporona ja muutamalla muullakin Amerikkalaisella nimellä. Se on sitä 80- luvun alkupään aikaa. Auto on rakennettu 4:n eri löytyneen raadon osista (enempää ei suomen markkinoilla olut), ja kaikki varaosaliikkeistä löytyvä uusi on käytetty, mm jarrulevyt, kaikki nivelet, jouset, moottorin apulaitteet, jne on uusia ja ajamattomia.

.
Entisöinti alkoi tilaamalla uudet avaimet, alkuperäinen avaimen perä, ja esite..

Well,  linkki: http://mitsubishisapporo.blogspot.fi/

Auton tämän hetkinen tilanne on se, että se odottelee kesää ja katsastusta. Joskin pottoaineletkut pitää vaihtaa, koska niiden laatu on huono. Halkeilevat jo 4:n vuoden käytön jälkeen.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa, pitkäjänteistä työtä ja osaamista!

Suukko II kirjoitti...

Kiitos. Rekisterikannan mukaan tuota vuosimallia olis vaan muutama kpl Suomessa enään kilvissä.