keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Vuosnaisten meriasema, ilmaa potkurissa?

Röölä jai taakse. Haisteltiin, että juhannus tulee. Monia paikkoja tuumailtiin, mutta nyt tultiin sitten tänne Vuosnaisen meriasemalle. Eli Kustavista länteen, suunnilleen. Huomenna kansikahvilamme taas auki.


 Yhteysalus tulossa juuri tuohon viereen.

Sää oli loistava yllätys. Tyyni meri, ja aurinkokin näyttäyty. Kuvaajamme sai hyvää saaristomateriaalia nauhalle. :)

Ilman pikkuhässäkkää ei kuitenkaan selvitty. Toinen navigointikone kieltäytyi lukemasta gps-signaalia ensimmäisen tunnin ajan. Mutta pienten operaatioiden jälkeen kaikki kunnossa. Jostain syystä kone ei näköjään lue gps-anturin signaalia kuin yhdestä ja tietystä usb-portista. Melkein aloin jo asentelemaan ajureita uudelleen, etc radikaalimpaa.




Lokiin merkitään jotenkin näin: Lähtö Röölästä klo 13.47 ja Vuosnaisen meriasemalla klo 18.15.
Nopeutta pidettiin jotain 7-8 solmua. Pohjaan kasvava levä- ja näkkikerros tuntuu jarruttavan n. solmun verran.
 ---------
Sitten oli pienehkö ihmettelyn aihe se, että potkuri jostain syystä saa ilmeisesti ilmaa toisinaan. Tai ainakin niin olin havaitsevani. Hieman suuremmalla teholla välillä kuuluu voimakkaampi ROUMS - tyyppinen ääni. Ei kova, mutta sen kyllä kuulee ahterin suunnalla. Samalla potkurivirrassa näkyy ilmaa.

Kavitoinista ei liene kyse mitenkään, sillä kavitointi ei pitäisi käsittääkseni tuottaa näkyvää ilmaa veden alle. Kuplathan muodostuu alipaineesta, ja romahtavat kasaan paineen tasaannuttua, eli potkurin jälkeen heti, tai jopa potkurin pinnalla, syövyttäen sitten metalliakin. Vannasputkeen menee vesi, eikä sieltä pitäisi ilmaa potkurille tulla. Kai. Täytyy koittaa, että suljen vesiputken venttiilin.

Edit: "Vika" oli kuitenkin se, että potkuriin oli kiinnittynyt näkkejä, jotka siitä sitten liukeni ajelun myötä pois. :)

Joskus ahterissa oleva peräsinkoneistotila on ollut vettä puolillaan, ja kauan. Entisen omistajan kanssa pohdittiin, että onko vesi ollut painolastina, kun merenkäynnissä pian potkutri tulee pintaan. Ehkä näin, koska ei ole mitään muutakaan järkevää syytä varastoida vettä vuosikymmeniä moisessa tilassa. Tästä voisi päätellä, että ongelma on saattanut olla ennenkin. Isommalla teholla potkurin imu tekee pyörteen, ja ryystää ilmaa. Ehkä.
Viimekesän telakoinnin takia vasta nyt, kun levät on kasvanut hidastamaan vauhtia, potkurilta tarvitaan enemmän tehoa.  Ja ongelma ilmenee. Hm, en tiedä. Muutenkin tähän voisi laittaa hieman lisää painoa. Huonekalut kun ei paina juuri mitään... Jos olis rahaa rutkasti, tankkaisi kummatkin tankit täyteen.. Siit tulis jo vajaa 10.000 kg. :)

No, täytyy kuullostella asiaa.

-------------
Tuo meidän kuvaaja-editoija on vääntänyt tuolla hytissään ensimmäistä jaksoa kasaan. Odottelen innolla, mitä tuleman pitää. Sen piti olla jo tänään valmis, mutta huomiselle näköjään menee.

Lähellä Abborrelandia (Ahvenanmaata siis) ollaan, 35 minuuttia rajalle, ainakin tuon yhteysaluksen taulun mukaan.Alla kuva iltahämärissä otettuna.


Alla : Laivakoira Noona ja se ainoa sataman tolppa, tuo iso valopylväs, jonka juurelle kuset voi heittää... Heh. :) Taustalla yhteysalus.


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Teillä on hyvä miehistö videokuvaajineen.

Miten olisi vaikkapa teevee-formaatti Baltic Sea Business Boat. Yhdeksän maata.
Isoja maita, kehittyviä, ketteriä maita, erilaisia ihmisiä.

Ohjelmassa olisi kolme sijoittajaa/bisnesenkeliä/rahoittajaa, jokainen yksin omassa "ruumassaan", sijoitusta tms. hakeva olisi yksin tai tiiminsä kanssa ruumassa.

Nämä kolme muuttuvaa sijoittajaa/bisnesenkeliä/rahoittajaa eivät tiedä kahden muun päätöksestä, ja lopussa sijoitusta yms. hakeva (tiimi) tekee päätöksen tavatessaan kaikki kolme sijoittajaa/bisnesenkeliä/rahoittajaa jakson lopussa.

Anonyymi kirjoitti...

sehän olisi hyvä idea, näkisi miten eri bisnesenkelit/sijoittajat/rahoittajat toimivat, näinhän se on reaalielämässä, kuten eri pankeissa käydään ja vertaillaan tarjouksia