maanantai 14. syyskuuta 2015

Hyttien ilmanvaihtoa

Hyvää huomenta ja  maanantaita.
Otetaas laiva-asiaa vaihteeksi, kun tää on kuitenkin laivassa asumista käsittelevä blogi. :)

Tuli askarreltua hieman tuota hyttien ilmanvaihtoa/lämmitystä. Laivat kun on niin tiiviitä, että ilman koneellista ilmanvaihtoa ei asumisesta tule oikein mitään.
Viimetalvi mentiin hieman virityksellä, iso pöytätuuletin oli sekoittamassa ilmaa.
Nyt asentelin kanavia lisää, ja lisäsin myös yhden kanavapuhaltimen. Kanavapuhallin toimii kiertoilmapuhaltimena, ja ottaa lämpöpumpun ilmaa osittain.

 Ruuman luukun alle, 4. hytin katon päälle jää hyvä tila ilmanvaihtokoneistolle. Kuvassa hieman koeasennus, älkää kiinnittäkö teippivirityksiin huomiota. :) Kanavapuhallin painaa 5:teen kanavaan ilmaa, jotka menevät hytteihin. lähin hytti saa ilmansa suoraan ilmalämpöpumpulta.  Tuo hieno jakokappale on tarkoitus valaa uretaaniin eristyksen vuoksi. Järjestelmään tulee vielä raitisilmapuhallin, joka työntää ulkoa ilmaa sisälle. Joka hyttiin (6 kpl) menee oma kanava, koska tällöin äänet ei kuulu hytistä toiseen kanavia pitkin.

 Käyttökytkimet/sulakkeet tulee tästä.

 Ja paikalleen asennettuna, tekstit puuttuu vielä. 1= kiertoilmapuhallin, 2= ilmalämpöpumppu, ja 3:sta tulee raitisilmapuhaltimen (ulkoa) kytkin. Kiertoilmapuhallin ehkä kaipaisi tyristorisäädintä, jolla voisi pudottaa hieman kierroslukua varsinkin leudolla ilmalla.

 Nami tykkää jostain syystä läppäreistä. 

kuva 5: hytistä. Toi 125 xl kanavapuhallin näyttää riittävän hyvin 5:n hytin ilmanvaihtoon. Kanavat on siis 100 mm. Pitää etsiä jostain noihin hyvät venttiilit, jotka ei kuitenkaan vähennä puhallustehoa. On nimittäin tarkoitus, että hytin ilma sekoittuu puhalluksella. Eli lämmin ei jää katonrajaan, vaan tulee myös lattiann tuntumaan.
Kanavia. Noi pitää eristää, sillä tuo alumiinikurttu toimii myös tahattomasti lämmönvaihtimena: lämmin ilma jäähtyy hyvin jo muutaman metrin matkalla, varsinkin jos kanavat kulkee viileämmässä tilassa.

Ei kommentteja: