Keskusten uusiminen jatkuu. Tänään tuli vietettyä 5 tuntia konehuoneessa. Syöttökaappi, joka vaihtaa maasähkön ja laivasähkön välillä, tuli kytkettyä uudelleen. Kaikki kaapelit on vaihdettu, sillä entinen oli 4-johdinjärkestelmää. Lisäkis kanteen tuli merkkivalot, maasähkölle ja laivasähkölle. Sekä kytkin, jolla valitaan sähkölähde.
Ennen tuo oli automaattinen, siis vaihto maasähköön, mutta pidän kuitenkin kytkimestä, koska sillä saa katkaistua kaikki sähköt samalla pois, mikäli tarve vaatii.
Tuo uusi ylhäällä oleva keskus hoitaa laivan tekniikan sähköt. Kompressori, vesipumput, pilssipumput, Ja alla tuo maasähkö-laivasähkö vaihtokaappi. Sisällä pari aika hevyä kontaktoria, ja kanteen tuli merkkivalot ja kytkin. Syöttö maista on siis 3x16 A. joka riittää aika hyvin kaikkeen sähköntarpeeseen. Joskaan ylimääräisiä isoruokaisia laitteita, kuten vaikka sähkölämmittimiä ei voi käyttää, jos pesukoneet ja hella on päällä. Sillä ilmalämpöpumput nappaa jo oman osansa.
Yksi maasähkön vaihe (16 A) kestää esim ilmalämpöpumpun ja astianpesukoneen yhtäaikaisesti. Tällöin ollaan 16-17 A vaihekuormassa. Toiseen vaiheeseen tulee toinen ilp, ja pyykkikone. Yht n. 16 A. Kolmanteen sähköhella, vesipumppu ja muu kulutus. Yht. n. 15 A.Joskin mittailin vaihekuormia, ja vaikka jokin mirroaaltouuni, tms oli päällä, ja virta nousi hetkellisesti 22 ampeeriin, niin sulake maista ei lauennut.
Tälläistä. Sit poika osti rahtilaitteen.
Ape Piaggio.
1 kommentti:
Onpa siellä ollut mielenkiintoinen sähkötyöprojekti laivassa. Tuossa saakin olla taitava sähköhommissa, että tuollaisen osaa laittaa kuntoon. Meilläkin on meren äärellä sähköjuttuja tiedossa, kun olemme viimein tilanneet sähköasentajan mökkisaarelle.
Lähetä kommentti