maanantai 24. elokuuta 2020

Itämeri ylitetty ja nyt Lauenburg:ssa

Sorry, tekstit alempana, ensin kuvat. (Kännykällä hieman haastavaa tää päivittäminen).

Saksan poliisit suukossa.


Lämmönvaihdin remontissa (lue alta lisää)

Sulku hommia, tänään 7 kpl mentiin läpi.

Lübeck-Elbe kanava.

Sulkuhommia lisää

Suomalainen Linda tuli vastaan traven ja lübeckin välillä joessa.

Vanha saksalainen merimies brygalla, oli ollut Kotkassa, Haminassa, Oulussa, jne. 

Joka maan lippu tankoon Suomen lipun alapuolelle. Tämä kuva jostain Tukholman alapuolelta.

Meikä maalaa kantta jossain merellä.

 Postauksen tekeminen on valitettavasti haastavaa, johtuen Internetin toimimattomuudesta ja kiireestä. Reissussamme on kuitenkin mukana Jarkko, joka dokumentoi liki kaiken. Luvassa on siis videoita ja kuvia todella runsaasti.

Pari hauskaa juttua tähän:

Lyypekissä huomasimme, että Suukko on kuitenkin 40 cm liian korkea kanavien siltoihin. Saimme nipistettyä korsteenista 22 cm, (Tinke rälläköi tunnin verran) ja laskettiin ahteripiikkiin kolme tonnia vettä, konehuoneeseen puoli tonnia, lisäksi kaikki vähänkin painava tavara siirrettiin peräosaan. Keulatankki täytettiin vedellä, joka alkoikin vuotamaan täyteen tullessaan niin, että keulahytissä miehistö joutui kuivattelemaan mattoja merituulessa.

Suukko saatiin vesilastilla juuri 4,49 metrin korkeuteen. Ja eräs silta oli 4,51. Siis kaksi senttiä jäi väliä! (Alla video eräästä toisesta sillanalituksesta)

Saksan vesialueelle tullessamme rajavartiolaitos huuteli VHF:llä, ja halusi tulla laivaan. Kivaa porukkaa, chekkas passit ja olivat huvittuneita puulämmitteisestä saunasta. Tänään sisämaassa venepoliisit tuli morjestamaan. Esiteltiin laivaa, chekkasivat laivan paperit. Kysyi "laiva-ajokorttia" mutta osoitin lippua ja sanoin että suomessa ei sellaista ole huviveneluokassa. Saksassa se vaaditaan yli 12 heppaiseen alukseen. Alle klar ja hyvää matkaa, toivottivat. Mukavia olivat ja saunakin taas huvitti.


Ruotsista kun ajoimme suoraan saksaan, niin menimme Tanskan vesialueen yli. Piirsin siis reitin suoraan Trelleborgista Darss nimiseen niemennokaan. Tietenkään meillä ei ollut uusinta Tanskan karttaa, ja ajoimme suoraan tuulivoimalatyömaan läpi, sillä seurauksella että hieman agressiivisen oloisesti vartoivene (laiva) pysäytti meidät kiilaamalla eteen. Olimme unohtaneet VHF:n meritiedotekanavalle, ja olimme kielletyllä alueella.. heh.


Tekniikka on toiminut liki hyvin.

Darssista lähtiessä aamulla huomasin että koneen jäähdytysveden seassa tulee öljyä. Samalla tuli mieleen, että eilen moottoriöljyä oli kadonnut mielestäni normaalia enemmän, ehkäpä 10 litraa. Syyksi paljastui öljynlauhdutin, joka jäähdyttää moottoriöljyn meriveteen. Ko. Lämmönvaihdin purettiin Aleksin kanssa, ja se oli jo ennenkin korjattu juottamalla. Paikka oli vaan sen verran huono, että se ei ollut kestänyt yöajossamme tapahtunutta merivesipumpun pillastumista. Se nimittäin pillastui niin, että alkoi lykkäämään vettä monen baarin paineella pulssittain. (Tähänkin on syynsä, joku oli operoinut toisen mäntäpumpun pois pelistä)

No, darssin satama oli itseasiassa Meripelastusseuran satama, ja heidän pajalla vaihdin tinattiin omatoimisesti kuntoon. Lippaaseen työnsin 50 egee. Tosi kivoja tyyppejä hekin.

Huomenna Elbe joki odottaa, joskin poliisi sanoi että siellä on vettä vaan 80 cm jossain kohtaa. Saapa nähdä..


Tässä video erään sillan alittamisesta. https://youtu.be/p55i0vcCmJM

Ei kommentteja: