lauantai 8. elokuuta 2020

Reissussa!

Kiirettä ja puuhaa, tässä pari kuvaa ja videota. Nyt olemme Sottunga:n satamassa.
Reposaaresta lähtö aiheutti ongelmia, syy oli navigointi. Windows oli päivittänyt itseään, hukannut kartat ja usb-gps ajurin. Eräs Taneksi kutsuttu ystävällinen henkilö Reposaaresta pelasti tilanteen tuomalla meille läppärinsä kartaohjelmineen! Suuret kiitokset! 
Irtauduimme siis vasta 23:30 kaupparannasta.
Aamuyöstä kiinnityimme luvialle, lyhyt matka, mutta tärkeä: olimme lähteneen kohti Berliiniä.
Lisäksi saimme kohtuullisen kivaa keikutusta heti alkuun. Aallot olivat metristä kahteen, ja siinä sitä tuli testattua laivaa sekä miehistöä. Konehuoneessa kaatui vielä kytkemätön lämmityskattila, messissä ja kapyysissä lenteli kanssa erinäisiä tavaroita.

Luvialta jatkoimme iltapäivällä Laitakariin, ai niin, kiitos Kaljaasi Ihanan väelle lämpimästä suihkusta, koska oma suihku/sauna oli tuolloin vielä rakentamatta. (Nyt olemme saunoneet jo kolmena iltana)

Laitakarissa oltiin kaksi yötä, alunperin tarkoituksella kelin takia, mutta sittemmin kissan takia, joka piileskeli maissa. 

Laitakarista ajoimme Jurmoon, jossa yksi  yöpyminen. Keli oli aivan loistava. Laivaväen alunalkaen myöhäinen vuorokausirytmi kääntyi pikkuhiljaa niin, että Jurmosta päästiin lähtemään jo 9.15. Pätkäajelut vähenivät siis, ja tänään vedimme 9 tuntia, Jurmosta tänne Sottunga:aan.
Olisin tehnyt näitä päivityksiä enemmänkin, mutta netti pätkii ja kiirettä pitää toisinaan.

Parit kuvat ja videot tässä:
Kätevä pikahana mikkikaasupullossa.


Jarkko kuvaa.
Rihtniemen kohdalla Aleksi lennätti dronea. 
Saatiin lahjaksi Suomen lippu ja tanko, jotka puuttui varustuksesta, kiitos Kaitsu!
Bryga, navigointikin jo kunnossa. Tein pienen pöydän läppäreille pikaisesti, kun tuo alkuperäinen on todella ahdas.
Tinke tauolla.
Meikäläinenkin kuvassa. Paidan hiha purussa. Kyllä tämä parin kuukauden repäistä on tehnyt terää niin kropalle kuin mielelle. Kuva: Aleksi
Tulet kiukaassa. Ekat saunomiset otettiin ilman saunan ja pesuhuoneen väliseinää.
Saunan rakentamista. Valoin lattian lähtöä edeltävänä yönä.
Meikä maalaa jossain merellä.
Anitra ja Emilia brygalla. 

Kaasuhellakin saatiin toimintaan, Kokki Elis loihti tänään perjantain kunniaksi peuran paistia punaviinikastikkeella, lisäksi oli satamasta ostettu savukuha ja saaristoaisleipää.

Tekniikka on toiminut suht koht ok. Kytkin alkoi ääntelemään toissapäivänä kuumana, syy oli väärä öljy (80w90 peräöljy) ja liikatäyttö, jolloin öljy vaahtoutui. Hydrauliikka kun ei kestä yhtään ilmaa öljyn seassa. Nyt kytkimessä on 10w30 moottoriöljy, joka toimii hyvin. Ei muuten ole eka merikytkin, jossa on joku laittanut peräöljyt. Eihän se tollainen hydraulinen laite mikään auton perä ole!

Korsteeniin tehtiin ilmanvaihto yläkannelle koska konehuone lämpeni liikaa. N. 10 asteen (40 asteesta 30:neen) lämpötilan pudotus nosti öljynpainetta koneessa 0,2 bar! Lisäksi kaikki muukin tekniikka kestää pidempään.

Apukone on vieläkin kytkemättä, eli alkuperäinen sähköinen keulapotkuri ei toimi. Sähköt tulevat nyt kiinalaisesta 6 kW diesel aggregaatista, joka pärisee etukannella. 

Suihkustakin tulee kylmää vettä, koska lämmityskattilakin on vielä kytkemättä. Ja vessa on järkyttävä,No ne tehdään ottaen kun on huono keli, ja ollaan kaijassa joutilaana. Ai niin, mastostakin puuttuu sarana, jne,jne..

Ja sitten vielä kiitokset m/s Kalkas, kalapaatti Ristikarilta, hyvistä vinkeistä ruotsin rannikolle.


Mutta kuitenkin, Berliini, täältä tullaan! 



Ei kommentteja: