maanantai 8. heinäkuuta 2013

Sähkö on vain elektronien liikettä..

Noh-niin. Sähköurakan loppu alkaa jo häämöttämään.
Tämä meni niin, että neljä päivää sitten aamulla herätessä ajattelin lähtöämme täältä räpsööstä. Ajattelin, että kokeilen laitteet läpi. Ja korjaan siinä pääkoneen lämmetessä ankkurivinssin puuttuvat johdotukset keulahytistä. Mutta asia johti toiseen, ja toinen kolmanteen. Tästä tulikin 3 tunnin tilalle neljän päivän urakka.

Apukoneen käynnistys siis epäonnistui silloin, koska akuissa ei ollut virtaa riittävästi. Akkujen virtavaje johtui apukoneen oman laturin toimimattomuudesta, joka johtui puuttuvasta/viallisesta johdotuksesta. Apukone katkaisi myös murtopulttinsa akseliltaan, eli generaattori ei pyörinyt enää ollenkaan.
Kuvassa apukone, generaattori ja apukoneen ohjauskaappi avattuna.

No, kun apukoneen oma lataus oli korjattu, ja murtopultti uusittu, kone käynnistetty apuvirralla, katkaisin maasähköt ja painoin nappia, jossa lukee "Sähkö päälle". Mitään ei tapahtunut. Päägeneraattori ei herännyt. Volttimittari näytti 3,2 volttia, vaikka pitäisi olla liki 400 V. Äh. jokin on pielessä. Apukoneen ohjauskaapista löytyi sekalainen määrä johtoja, etuvastuksia, kontaktoreita ja muuta sekavaa. Koitin perehtyä kytkentään n. 2 tuntia, ja kun en saanut mitään tolkkua asiasta, revin kaikki rojut kaapista pihalle aika voimallisesti. Sitten purin generaattorin hiiliharjapään, ja avasin kaikki muutkin luukut, joista meni johtoja ko. laitteeseen. Parin tunnin pään raapimisen jälkeen homma oli kasassa jälleen, ylimääräisiä osia jäi n. puolet päydälle. Kone käyntiin painonappulasta, kytkimestä magnetointi päälle, ja ta-daa, 220 volttia vaiheen ja nollan välillä, ja 380 3-vaiheisesti, niinkuin vanhan säännön mukaan pitääkin olla. (nykyisin 240 / 400 volttia valtakunnan verkossa, jännite nostettiin joskus 10 vuotta sitten) Tsekkaa alla oleva kännykkäkameralla kuvattu video.
Työjälki on ehkä rumaa, mutta toimii. Apukoneen oman generaattorin ohjaus tuli tollaisen jakorasian sisään, kun muuta ei ollut käsillä. Amppeerimittari näyttää magnetointivirran, joskin takertelee hieman. heh. Valot syttyi, pesukone, jääkaappi, ja muut normilaitteet tykkäsi sähköstä kovin. :)  Tärkeintä kuitenkin, että apukone pystyi käyttämään korkeapainekompressoria, jolla saa paineilman pääkoneen starttaamista varten. Ainoa ongelma oli se, että sammutettaessa murtopultti katkesi uudelleen. Täytyy hommata vahvempaa terästä oleva normaalin 8.8 pultin tilalle. Ja ehkä muutama varallekin.. 

Sitten seuraavaksi ajauduin brykälle, koska apukoneesta menee mittarien johdot ohjauspöydälle mittareille. Karttapöydän ja mittariston alta paljastui kaikenlaista, joka ei niin miellyttänyt silmää, eikä yöunia.  Tarkoitus oli selvittää muutama johto, mutta ilmiö oli sama kuin apukoneen ohjauskaapin kanssa. Mistään ei saa mitään selvää. Johtoja johtojen seassa, joissakin kulkee 12 volttia, joissakin 24 volttia ja joissakin 240 volttia. Ja kompassin johdoissa muuten 28 volttia vaihtovirtaa! Erikoinen jännite. Tässä savotassa menikin sitten vajaa 3 päivää.  Sulaketaulut rakennettu, pääkytkmet, asianmukaiset johdot ja niiden paksuudet sekä maadoitukset, 240 volttia erotettu matalamman jännitteen läheisyydestä,jne. blaa-blaata.
 Tossa yllä kuvan alalaidassa oleva kuparikääminen mötikkä, ankkurivinssin 240 volttinen säätövastus aika avoimeksi asennettu. Siltä myös puuttui maadoitus, joka lisää käyttöturvalisuutta, koska käyttökahva on metallinen.
Ja tossa alla tilanne parin päivän jälkeen. :) Mittariston alta kuva,
 ..ja tämä tosta karttapöydän alta. Jokunen irtojohto vielä, mut ei kauaa. Ankkurivalon johtokin löytyi, ja katolle menevä äänitorven kaapeli. Noi paksut letkut on hydrauliikan putkia.


Kulkuvalotkin sai uudet kytkimet ja sulakkeet, ja toimii hienosti nyt. (alla) Toi ikuisesti palava "kukkavalo" palaa yhä edelleen. Ei kaikkea kerralla korjata, ja sitäpaitsi kukkavalo ei vaikuta meri/asumisturvallisuuteen oleellisesti. :)

Jospa huomenna kaikki jo toimisi, ja voisi irroitaa köydet...

Ei kommentteja: