tiistai 2. heinäkuuta 2013

Tekniikkaan tutustumista ja sähköä..

No-niin. Laitoin 24 voltin järjestelmän akut paikalleen. Tutka alkoi toimimaan pienen alkukangertelun jälkeen. 1.kannen messinkivalaisin palaa koko ajan. Mistään ei löydy minkään näköistä katkaisijaa, ja johdot kulkee jossain rakenteissa. ?? Lampun likellä oleva amppelimansikka lienee mielissään.
 Akkukaapista lähtee myös epämääräisiä todella paksuja kaapeleita jonnekin. Tunnin pähkäilin noita kaapeleita, ja vieläkään ei selvinnyt kaikkien tarkoitusperä.

Akkukaapilla on oma tuuletuksensa, 2 kpl putkia pihalle. Päävirtakytkin tuli myös asennettua. Hyvä niin, sillä siitä sammuu nyt tuo ed. mainittu mansikkavalo.

Apukone on 12 volttinen (startti ja laturi) ja ei suostunut käynnistymään, koska sen akku oli mennyt tyhjäksi. Sen siitä saa, kun toi VHF on ollut päällä. Motonetin laturi ei oikein vakuuta, sillä akku on uusi, ja laturi ollut tämän päivää kiinni akussa. Komeesti siinä palaa monta ledivaloa, mutta selkoa siitä ei ota, lataako vai ei. Saattaa olla, että siitä on kärähtänyt tasasuuntaus. Silloin virtaa kyllä kulkee, mutta akku ei lataudu, koska se on vaihtovirtaa. Täytyy saada jostain sellainen perinteinen, jossa on ampeerimittari. Havaittu on myös se, että apukone ei lataa akkujaan ollessaan käynnissä. Laturilta lähtevät johdot ei mene mihinkään, tai menevät, mutta ei akulle. Yleensäkin ottaen 12 voltin ja 24 voltin järjestelmät on tehty hieman hätäisesti. Selkeitä sulake- tai kytkintauluja ei ole. Ja osa virtapiireistä on kytketty ilman sulakkeita. Hm, sulake on johdon suoja oikosulkutilanteessa, ja estää näinollen tulipalon.
 Yllä kuvassa toi surkee laturi loistavine valoineen.
 Tutkakuvaa :)
Ai niin, polttoainetankkeihin tuli kurkittua. Toisessa oli mittatikkukin paikallaan. Polttoainemäärä oli positiivinen yllätys: tankeissa on yli 3 tonnia ainetta. Siis mikäli mittatikut pitää paikkaansa. Muutenkin polttoainejärjestelmään tuli luotua silmäyksiä. Laivassa on siis 2 isompaa tankkia, tilavuudeltaan lienee 10 tonnin (10.000 litraa) kokoisia. Päivätankki lienee 100-200 litraa. Polttoainetta siirrellään tankista toiseen sähköisellä pumpulla.
Kuvassa polttoaineensiirtopumppu romujen seassa. Sillä täytetään päivätankki, jossa on ihan lasi, josta polttoaineen määrän näkee. (alla) Siirtotapahtumaankin on oma suodatin (kuvassa vasemmalla) joka tuli putsattua. Koneelle menevä pääventtiili näkyy kuvassa oikealla alhaalla. Venttiilistä on lähtenyt vaijeri, josta voi katkaista polttoaineen syötön ulkoa käsin. Turvallisuusjuttuja.


Ei kommentteja: