Oletus oli se, että pumpun oma puhallin ei jaksa puhaltaa kanaviin riittävästi ilmaa. Mutta jaksaapa kuitenkin. Jostain syystä tuossa mallissa on puhaltimessa pelivaraa. Ja tuntuu säätävänkin puhallinta jonkin älyn mukaan. Mitä enemmän puhallusvastusta, sitä enempi koittaa puhaltaa. Ilmeisesti mittaa kennon lämpötilaa, ja sitten säätää puhallusta.
Itse sisäyksikön puhaltimen ohjausta voisi hieman modata vielä, koska puhaltimen kierrosluku on säädetty niin, että ilpin puhallus ei tuntuisi vedolta. Siis puhallin laskee kierroksia, mikäli lämminta ei ole kennosta saatavilla. Pumpun hyötysuhde kuitenkin kasvaa, mitä paremmin sisäyksikkö pääsee jäähtymään, eli mitä suurempi ilmamäärä sisäkennon läpi kulkee.
Tuossa pikaista kanavatestailua. Homma toimi oikeastaan hyvin.
Huonoin ilmanlaatu on ollut keulahytissä, joten myös sinne tuli vedettyä kanava. Pituutta kanavalle tuli liki 9 metriä tuosta pumpulta. 100 mm kurttuputkea. En tiedä, kuinka paljon tuo kurttuputki laittaa vastaan ilmanvirtaukselle verrattuna sileään putkeen, mutta kurttu oli helppoa taitella paikoilleen. Mainittakoot tässä, että Bauhaussin ja Bilteman kurttuputki on huomattavasti surkeampaa kuin normaalista lvi-liikkeestä saatava. Paksuudessa on merkittävä ero, ja tällöin myös jäykkyydessä. Tuntui, että Bauhaussin kurttu oli lähes ruuanlaittoon tarkoitettua alumiinifoliota.
Tuli myös huomattua, että tuollainen alumiinikurttu on hyvä lämmönvaihdin. Siinä kun on pinta-alaa aika runsaasti. Eli pidemmässä vedossa putken sisällä kulkeva lämmin ilma jäähtyy nopeasti, ellei putkien ympärillä ole eristeitä.
Duunireissulla tuli käytyä Reposaaressa. Tyhjähän tuo kaija on, kun Suukko ei ole siinä. Reposaari oli kyllä mukava paikka. Aava meri on vaan niin mahtava, ja tuossakin saaren suojassa meren aallot tuntui sellaisina loivina isoina liikkeinä. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti