maanantai 6. huhtikuuta 2015

Ja se kevät sais tulla.. VHF ja akku sökö.

Tänään oli ensimäistä kertaa sellainen kevään tuulahdus, pari tuntia. Aurinko paistoi, ja lämpötila oli 8 astetta plussan puolella.


Sitten pientä reparihommaa. To Mocoman meri-VHF alkoi pykimään viime kesänä. Kanavat ei pysynyt paikoillaan, vaan se meni jotenkin sekaisin. Pari reilua kopautusta auttoi asiaan monesti.
Nyt sitten tuli purettua laite. 3 kpl huonoa juotosta löytyi. Ne oli piirilevyllä, komponenttien juotoksia. Ihmettelen kyllä hieman, miten moiset juotokset ovat murtuneet irti. Kun ei toi tärise tuossa mitenkään. Tai sitten toi puhelin on ollut jossain pienemmässä kipossa joskus aikaisemmin, ja saanut siellä hieman ravistusta.


No sitten: VHF:ää ruokkii apukoneen käynnistysakku. Huomasin jo kuukausi sitten, että akun volttimittari näytti uhkaavasti 8 volttia. Kiireellä lataukseen. Mutta oli se vaan jo kuollut. Akkua kun koittaa ladata, niin 2 kennoa kiehuu, ja loput ei sano mitään. Eikä toi ollut kuin reilun vuoden vanha. Elikkäs sattui omaan nilkkaan tuo, kun olen teroittanut aurinkopaneeliihmiselle akkujen kapasiteetista, ja tyhjäksi päästämisestä. Jonkun opin mukaan jos lyijyakun päästää vain yhden kerran ihan tyhjäksi, niin sen varauskyvystä menetetään pysyvästi kolmannes. Nyt toi oli jokusen viikon ihan tyhjä, (0 volttia) ja pilalla pysyvästi.
Tossa kuvassa 2:s kenno "kiehuu" reilusti, latausvirta vain 7 A.  Toi saattas jopa poksahtaa, jos jättäisi vaan kylmästi lataukseen. 

Detroit 2T diesel. Tuttu oli ostanut samankokoisen paatin, kuin tämä. Ja aikoo tehdä siitä asuntolaivan. Koneina oli 2 kpl noita legendaarisia Detroittilaisia. :) Koneet on periaatteessa ikiliikkujia, ja hyvin helppoja huoltaa. Peruskorjaussarjatkin liikkuu vain reilun tonnin paikkeilla, kaikkineensa. Koneen huono puoli on liika innokkuus, ja ehkä polttoaineen kulutus. Detroittilaisessa on monta rakenteellista vikamahdollisuutta ottaa niin suuret ylikierrokset, että kone hajoaa. Eli jos jollain on paatissaan Detroittilainen, niin muistakaa, että ne hätäseisläpät ilmanputsarin jälkeen siinä imusarjassa on oltava kunnossa. Sillä kone ei  pysähdy riittävän nopeasti, vaikka repii polttoaineletkut irti. Tai blowerin tiivisteet korkkaa, niin se käy omilla moottoriöljyillään, kunnes hajoaa. Allekirjoittaneella on kokemusta hyvin noista, joten saa ottaa yhteyttä jos tarvitsee neuvoja.

Ja tälläinen luontopätkä tähän väliin. Joutsenet on muuten tulleet aika tuttavallisiksi. Leipä kelpaa hyvin, kun ei liene tuota pohjakasvillisuutta vielä, ainakana tuoretta.




Jotta tälleen.


Ei kommentteja: