tiistai 7. huhtikuuta 2015

Pääkoneen huoltoa

Tuli vaihdettua viimeinkin öljynsuodattimet ja putsattua linko.
 Tuossa nuo suodattimet. Ajatti Etraan, että sai uudet kansien tiivisteet. O-renkaat, halkaisija 180 milliä ja paksuus 5 milliä.

Sitten tuo linko. Koppa pois ja alla on varsinainen pyörivä linko-osa.
 Tuo pyörivä osa eli linko, ottaa jenkaa sen verran paljon, että sen sisäseinille kertyy pikeä, yms. Linko aukeaa keskeltä kahteen osaan, jotta sisältä saa moskat pois.

 Liike-energiansa ko. pyörijä saa öljynpaineesta. Sitä ei siis pyöritä mikään akseli, tms mekaniikka. Yllä kuvassa näkyy (pyörijän alalaidassa) metallinen neliön mallinen pala, josta tulee öljysuihku oikeallepäin. Näitä suuttimia on 2 kpl lingossa. Kuvassa öljyä valuu ko. suuttimesta, kun pumppailin tuolla käsipumpulla hieman kokeeksi. Lingon päällä oli vuoto, johtuen hajonneesta lukitusprikasta. (näkyy tuollainen vaaleampi jälki tuossa kuvassa oik. ylhäällä) Lingosta ulos tuleva öljy palaa kampikammioon lingon jalkaa myöten.

Muutoinkin tiivistin lingon kappaleet toisiinsa. Leikkasin massatiivisteestä uuden tiivisteen. En tiedä, onko puolikakitten välissä ennen ollut tiivistettä, mutta nyt on. Turhaahan se öljy tuolta saumasta vuotaa, kun sen pitää tulla suuttimista ja antaa vauhtia lingolle. Sauma on tuossa suuttimen yläpuolella.

Sää oli loistava. Ensimmäistä kertaa tänä kevänä tuli jo istuskeltua kannella. :)

Ei kommentteja: