torstai 5. marraskuuta 2020

m/s Estonia: Vahinko, joka ei olisi saanut tapahtua.

 

Kuva netistä, Estonia world

Myrsky Itämerellä -elokuva. Asiat tulivat tässä mieleen, kun kyseisestä paatistahan on tuo uusi elokuvakin tullut. Tai dokumenttisarja. Tämä asia liippaa läheltä myöskin meri-ihmisenä, mutta myös siksi, että ystäväpiirissämme sattuu olemaan sen edellisen Estonia -elokuvan tuottaja Kaj Holmberg ja osin huuhaaksikin leimattu saksalainen tutkiva journalisti Jutta Rabe. Iäkkitä ihmisiähän he jo nyt ovat, mutta järjissään täysin, ja olen heidän kanssaan keskustellut ko.asiasta viimeksi viikko sitten.

Jokin on pielessä. Estonian ympärillähän pyörii kaikenlaista hölinä, ja paljon. Suurin osa ihan internetin tuottamaa hölynpölyä. Lueskelin myös virolaisten merimiesten blogeja aiheesta, Keskustelupalstat kun ovat joskus aika hyviä, joskin pitää suodattaa roska pois.
Faktaa on se, että Jutan ja Kaj:n tutkimukset olivat elokuvarahoja, ja jokin leffa sitä siten piti kasata. Jutta haistoi aikanaan oikein, kaikki ei ole ihan selvää. Saksalainen on skarppi. Vaikkakaan eivät löytäneet kuin sen pienen reiän Estoniasta selittämään uppoamista, joka tutkiuksissa oletettiin tulleen keulavisiirin aikaansaamaksi irtoamisensa jälkeen. Näin saattaa ollakin. Estonian ei kuitenkaan olisi pitänyt upota tuolla lailla. Pohjassa pitää olla reikä, jota vesi pääsee sisään, ja vastaavasti ilma ulos. Aluksen olisi pitänyt jäädä mahdollisesti kellumaan pohja ylöspäin edes joksikin aikaa, tiivistää Jutta ammattilaisten lausuntoja. Estoniastahan tehtiin reilun kokoinen pienoismalli, joka koitettiin upottaa aaltoaltaassa ilman keulavisiiriä ja ramppia, eikä se uponnut. Kaj oli paikalla katsomassa koetta. Muita epämääräisyyksiä en tässä listaa, niitä riittää vaikka kuinka. Lienee ensimmäinen ja viimenen onnettomustutkinta suomessa, jossa kuolee kaksi tutkijaa, ja tutkittavat/asianomaiset häviävät sairaaloista ihan viranomaisten silmien edestä.

Suomi ja Ruotsi petti luottamuksen. Virolaisissa vanhoissa merimiesfoorumin keskusteluissa ihmeteltiin lännen toimintaa, koska tutkimus jätettiin tavallaan kesken. Suomalaisessa onnettomuusraportissa ei tosiaankaan kerrota onnettomuuden syytä. Virolla oli tuohon aikaan kova luotto lännen oikeudenmukaisuuteen, olihan Viro juuri päässyt venäjän alta pois, itsenäistynyt, ja halusi länsimaistua kynsin hampain. Keskustelut olivat vanhoja, muutama vuosi onnettomuuden jälkeen kirjoitettuja. Keskusteluissa liitettiin myös Venäjä jollain tapaa osalliseksi asiaan. Mafiasta (venäjän) on huhuttu, ja yksi todellinen tapahtuma löytyykin. Venäjän mafia keskeytti Kaj:n ja Jutan tutkimukset sanomalla: Se on nyt niin, että saattaa sattua tapaturma, jos jatkatte. 



Uusi reikä. Tai ei se ole uusi, se on vain tullut näkyviin, koska hylky on kallistunut vuosien saatossa. Mikäli uusiin sukelluksiin on uskomista, niin reikä on iso. 4 metriä korkea ja 1,2 metriä leveä. Kuvassa oikean puoleinen on redusoitu, vasen veden alta otettu. Tämä reikä selittää uppoamisen tapahtumien kulun itseasiassa erittäin hyvin. Reikä on styyrpuolen kyljessä, Estline-tekstin viimeisen E:n etupuolella. (Katso laivan sivukuva jutun alussa) 

Reikä ja matkustajien havainnot, sekä teoria. Onnettomuusraporttia uudelleen lukiessa huomio kiinnittyi matkustajien havaintoihin. Ensin oli kuulunut metallinen pamaus, jonka jälkeen toinen. Vettä oli tullut hyttiosastoille myös kyljestä, eikä suinkaan autokannelta pelkästään. Kasinossa pelipöydän äärellä oli kuultu ensin yksi pamaus, ja sitten voimakas metallinen rysäys alapuolelta, jonka jälkeen laiva kallistui ensin paarpuuriin, jonka jälkeen takaisin styyrpuuriin. Kasino on juurikin tämän "uuden" reiän yläpuolella, kun katsoo laivan piirustuksia. 

Jälki keulassa.

Hiapaisi, osui ja uposi? Voisiko olla kuitenkin niin, että m/s Estoniaan törmäsi joku? Mistään räjähdyksestä ei ole kyse, ne on elokuvaväen ja foliohattujen juttuja. (Jutta tutkitutti monessa instituutissa leikkauttamansa palaset pienen reiän reunoista aikanaan) Ison "uuden" reiän syntymiseen tarvittavia voimia on arvioitu, ja tarvitsisi kymmeniä kertoja suuremman massan, kuin irronnut keulavisiiri voisi saada aikaan. 
Keulavisiirin reippaahko raapaisujälki on jätetty huomiotta onnettomuusraportissa. Nyt tälläinen maalaisfyysikon järki, ja jonkinlainen ruttuisten laivojen korjauskokemus kertoo, että tämä jälki ei ole voinut tulla visiirin uppomisen aikana mitenkään. Rauta on myöskin paljon kevyempää vedessä, ja tälläinen kappale "leijjuu" pohjaan ihan nätisti. Käänsin oikeanpuoleisen kuvan "väärin päin" jolloin keula on oikeassa asennossa. Jälki on aavistuksen styyrpuurin puolella, jossa isokin reikä sijaitsee.

Kuvassa "törmäysjälkien" kohdat. Pieni reikä, jonka tutkimuksen mukaan keulavisiiri aiheutti, ei ole merkitty kuvaan.


Matkustajien ääni-, ja vesivuotohavainnot, sekä uppoamistapa ja kallistuminen myös viittaa reiän syntymiseen törmäyksessä. Ensin osuma keulaan, sitten kylkeen. Keulan saama tälli sai ehkäpä keulavisiirin irtoamaan hetken kuluttua. Merenkäynti oli kovahko tuolloin, mutta ei mahdoton. Keulan jälki on aivan luonnollinen pystysuuntainen, koska laiva keinui. Keulavisiirin ainevahvutta en tarkasti tiedä, veikkaan 10 milliä ainakin.

Kysymyksiä jää avoimeksi, vieläkin.  Mikä voi olla se, joka on törmännyt Estoniaan? Itämeri on aina ollut erikoinen paikka. Jos jonkinaista militääristä hiipparia liikkuu välillä pinnalla, ja toisinaan pinnan alla. Ruotsalaisilla oli tuolloin juuri jonkinmoinen sotaharjoitus meneillään itämerellä. Ja on siellä ollut muitakin toki, ei kalastuspuuhissa. Periaatteessa törmäävän aluksen olisi kuitenkin pitänyt näkyä tutkassa. Sen ajan häiveteknologia ei ollut käsittääkseni riittävää piilottaa kokonaista laivaa tutkakuvasta. Joskin juuri itämerellä on ollut sekä idän että lännen paras militääriteknologia esillä, aikanaan. Toki sukellusvene jää vaihtoehdoksi, mutta pitäisi siihenkin tulla aika hyvät vauriot. Havaintojen ja jälkien perusteella pidän kuitenkin törmäystä hyvin todennököisenä. Pommijutut tai torpedot saa unohtaa, ei estoniaa tahallaan upotettu.
(Edit: Kaj:ltä muisteli viimeviikolla, että siellä on mahdollisesti ollut jokin alus, joka on ajettu ruotsin rannikolle haverin jälkeen.)

Miksi asiaa ei avata kunnolla? Jos estonia nostettaisii ylös, tai vaikkapa koko juttu tutkittaisi perin pohjin, niin sieltä paljastuisi monta likaista asiaa, jotka koskettavat monia valtioita. Aika avaa kuitenkin  asioita, ja ei ole enään uusi juttu että entistä neuvostoliittolaista aseteknologiaa salakuljetettiin roppakaupalla juurikin Estonialla länteen. Sekä yksityispuuhina (eri rikollisjärjestöt) ja myös idän ydinaseet ja niiden ohjausjärjestemä kiinnosti suuresti toista vastapeluria, eli jenkkejä. Toki puoli maailmaa oli tuolloin huolisaan, että kenelle se punainen ydinpomien laukaisunappi joutuu, koska koko itänaapuri oli sekaisin kommunismin romahdettua. On mahdollista, että Ruotsi on auttanut esim. Natoa, tai jenkkejä suoraan  "maailman rauhan nimissä", koska on tiedossa, että kaikki oli mytävänä itänaapurissa noina aikoina. (Ydinase lähi-itään, jne) 

Kuhinaa hylyllä heti uppoamisen jälkeen. Hylystä on sukellettu heti välittömästi uppoamisen jälkeen mm. venäläiseen olikargin salkku, yksityistoimesta, sekä Ruotsin poliisin salkut ruotsin toimesta. (Ruotsin poliisijohtoa oli laivalla muistaakseni toista kymmentä, hukkuivat kaikki)  Saunaosastolla on myös jotain kiinostavaa, koska sielläkin on käyty jotain tonkimassa. Autokannelle ei virallisesti ole menty, mutta on riidelty aikanaan siitä, että missä asennossa se keularamppi oli milloinkin, ja kuka sitä on siirtänyt. Niinpä nyt löytyy kuitenkin vanhoja videoita youtubesta, jossa joku sukeltelee siellä autokannella.  Jutta Raben porukka löysi kasan hitsauspuikkoja pohjasta, joku oli käynyt leikkaamassa reiän kylkeen ja hitsannut sen vielä kiinnikin. En muista mille kohtaa, ja mikä oli selitys. (nämä tiedot virallisista raporteista, koska sukelluksista jää jäljet hylkyyn.) Tässä youtubesta videota, kun hylyllä puuhaillaan 3-4 12.1994, eli pari kk uppoamisen jälkeen. Itse sukeltaja on tämän ladannut youtubeen kuukausi sitten. Tämä lienee leikkaamaton versio, koska onnettomuustutkinnasta puuttui pätkiä, pitänee seurata aikajana. 

Viro tekee politiikkaa Viro on nyt suureen ääneen sanonut (varapääministeri), että tutkinta pitää käynnistää, ja jos muut eivät lähde mukaan, niin he tekevät sen vaikka yksin. Tässä on ilmeisesti jokin juttu nyt, josta virolaiset tietävät enemmän kuin muut. Viron tämän hetkistä tilannetta ajatellen he hakevat vieläkin ja edelleen kohti länttä. Putinin ja sen porukan pullistelut pelottaa entisiä kommarimaita enemmän kuin 10 vuotta sitten. Kysymys herääkin, että mitä viro tietää, joka edesautta heitä tässä maailman tilanteessa, koronaa lukuunottamatta? Mieleen tulee Putinin tai sen seurueen epärehellisyyden paljastaminen. Virohan joutuu kuitenkin vieläkin ongelmoimaan venäjän mafian kanssa, ja onhan siellä muutkin maat, valkovenäjä, jne, tätä "putinin jengiä" Btw, Viro syytti Ruotsia valehtelusta estonian tutkimuksessa, n. kuukausi sitten. mielestäni alkaa olemaan se hetki, että Ruotsin tuon aikainen pääministeri vois tulla ulos kaapista. 

Saapa nähdä, avataanko asia kokonaan. Mielenkiinolla seuraan.  Onneksi menemme koko ajan kohti avoimempia aikoja, ja suomettuminenkin vähenee koko ajan. En väitä, että olisin oikeassa, mutta jäljet Estoniassa kieltämättä näyttää törmäyksestä tulleilta. Se voi olla jokin militäärialus, jonka ei olisi pitänyt olla siellä, ainakaan virallisesti juuri silloin. 

Edit: Jatkan tätä (8.11.2020), koska näin Ylen uutisissa (linkki tässä) suomalaisten kommentteja  Siellä herrat Livonen ja Karppinen kertovat näin: 

-Estonialta pelastuneista ihmisistä kukaan ei ole kertonut kuulleensa laivan kyljen reiän syntymisestä aiheutuneita ääniä. Karppisen ja Iivosen kannanoton mukaan ihmisiä pelastui laivan konehuoneen lisäksi myös sellaisista hyteistä, jotka ovat aivan reiän lähellä.

– Laitalevytys oli 8–10 millimetriä paksua terästä. Jos sellaista lähdetään repimään, lähteehän siitä ihan kauhea ääni, Karppinen toteaa.

Kannattaisi herrojen lukea se onnettomuusraportti ennen kuin alkavat varsinkin yleisesti antamaan lausuntoja. Tässä matkustajien havainnot onnettomuusrportista:

 "Kasinossa oli noin neljä matkustajaa ja croupier pelaamassa korttia. Yksi todistaja kuuli kolme tai neljä voimakasta metallista iskua yksi toisensa jälkeen. Äänet tuntuivat tulevan alapuolelta." Tämä kasino on löydetyn reiän yläpuolella, joskin laivan runko voi johtaa äänet hyvinkin kaukaa.

Vahtiperämiehen havainnot: Ääni kuulosti siltä kuin kaksi raskasta metallin kappaletta olisi iskeytynyt yhteen suurella voimalla. Tämä tapahtui noin puolessa sekunnissa. Hän ilmoitti asiasta vahdissa olleelle toiselle perämiehelle B VHF-käsipuhelimella ja sai käskyn jäädä paikalle ja pyrkiä selvittämään, mistä ääni oli peräisin. Hän jäi hetkeksi autokannelle, mutta kaikki oli kunnossa ja ramppi ja visiiri olivat ilmeisesti kiinni, koska vihreät merkkivalot paloivat. 

Ylläolevat on kopioitu tästä raportista. 


Ai niin, Tässä videopätkä Suukon tämän päivän puuhista. Sekamelskaa riittää, mutta ei sitä Roomaakaan päivässä rakennettu.. :)



Näin. mukavaa syksyä sinne!










Ei kommentteja: