Ensimmäinen puuha olikin kiva, amerikkalainen kone. Joskin Volvon tarrat päällä. Starttiäänikin oli tuttu jenkkiajoilta. V-6, pätkälohko. Kaasutinversio, harvoin enää kuulee imuäänen sihinää.
Volvo v-6, oikeammin chevy
Huomenna telakkapuuhat jatkuu. Kivaa vaihteeksi.
Telakan rantaa
Sitten tuollainen kalahuomio. Suukon vieressä pyörii paljon pikkukaloja. Silmiin sattui, että joka kymmenennellä noin suunilleen on jonkinlainen sairaus. Kalaparat. :( Kuvassa punaisen rinkulan sisällä kalan suomupeite puuttuu, ja lieneekö tuo punaises ihan lihasta, joka näkyy. ?? Joillakin kaloill aoli jokin valkoinen loisen näköinen patti tarttunut selkäevän tienoolle, tai takasivulle. Hm. Johtuuko likaisesta vedestä, vai mistä? Aurajoen alajuoksua/mertahan tämä on, vesi näyttää savimaiselta murtovedeltä. Suolaa tuntuu maun perusteella olevan kuitenkin kohtuu paljon. Klikkaamalla kuva suurenee.
Siten tuollainen 60-luvun paatti. En muista, laitoinko tämän kuvan jo. Kyseessä on christel - niminen Turun veneveistämön lasikuituinen tuulilasivene. Kilven mukaan max kone on 20 hp. Aika mopo verrattuna Marinoon, joka on samaa kokoluokkaa kuitenkin.
5 kommenttia:
YES, Volvon kone... ja kiitos taas päivityksestä, paras blogi suomessa.
olen täsmällään samaa mieltä,
paras blogi, ja samppa on poikkeuksellisen hieno ihminen
Aikoinaan ihan normaali 60- luvun vene. Turun veneveistämö lopetti 60 luvulla nuo pienemmät veneet, kilpailijat lisäsivät kipsiä tai liitua (?) polyesterin joukkoon halventaakseen hintaa. Veistämön moraali ei hyväksynyt tapaa.
Minulla oli joskun Turun veneveistämön Brigitte-merkkinen tuulilasivene. Se vastaa tuota Marinoa aika hyvin kooltaan. Täytyy sanoa, että se Brigitte oli aika surkea esitys: Pohjan vahvikkeet ei kestäneet, niihin tuli poikkisuuntaisia halkeamia, jolloin veneen pohja antoi periksi aallokossa. Toisekseen pohjan V mallinen muoto oli täysin epäonnistunut, sillä vene kulki plaanissa AINA jommalla kummalla kyljellään. Arvokilven mukaan Brigitteen sai laittaa 35 heppaisen koneen, ja sellainen siinä minulla olikin. Alkuun Archimedes penta (volvo) ja loppuajoista Evinrude. Tälläisiä kokemuksia Turun veneveistämön tuotteesta. Vene oli siis minun hoteissa jo -70 luvuin loppupuolella, eli liki uutena siis. Itse olin sellainen sammuttimen kokoinen tappi, kun ajoin ensimmäisiä kertoja. :)
Tökkäsin kuvan tuonne Ruuman luukun tiiviste -julkaisuun ( uusin) tuosta brigitestä.
Lähetä kommentti