lauantai 16. toukokuuta 2015

Laivaduunia, ja mieli Kesä -asentoon.

Kesämieli tulee, kun alkaa olemaan noita korjauskeikkoja. Mieli piristyy kummasti. Ihan kuin kääntäisi kytkimestä kesäasetuksen päälle.
Tässä asumismuodossa on nimittäin aika paljon enemmän luonnon lähellä, jopa armoilla. Ja mieli kulkee sään mukaan huomattavasti enemmän, kuin vaikka kerrostaloasunnossa. Tuuli viheltää mastoissa, sade ropisee kanteen (joka on aika kivan kuulloista).. Ja sitten kun on ihan pläkä, ja aurinko hellii, linnut laulaa, joku pöristelee huviveneellä. Auringonlaskut ovat todella upeita. Ja aamunsarastukset.


No-joo, tänään puuhasin tuohon vieressä olevaan Pidä saaristo siistinä Ry:n Roope -työalukseen (kuva tos yllä) uuden lämminvesivaraajan, makeavesipumpun ja makeavesiputket konehuoneen osalta. Sisälle tulikin uusittua putkia jo viikko sitten.
Tuossa kuvassa yllä, uusi varaaja jo paikallaan. Paarpuurin koneesta (aluksessa on 2 Sisun dieseliä) tulee letkut (nuo mustat) ja varaajassa on pieni kierukka sisällä. Kone siis lämmittää jäähdytysnesteellään varaajan veden. Lisäksi varaajassa on 0,7 kW:n 240 voltin sähkövastus. Olikohan toi 50 litrainen tilavuudeltaan, en muista.  Uudet vesijohdot tein entisten letkujen tilalle 15 millisestä Pexep -putkesta. edullista ja kestävää. Itseasiassa Pexeppi on varmaankin edullisempaa, kuin vaikka 15 millin kudosletku.
 Entinen varaaja, hieman pullistunut.
Ja entiset vesijohdot. Tai ei noi ole vesijohtoja. Puutarhaletkuja Ammattialuksessa ja merellä, jolla ollaan reisussa monta päivää yhteen soittoon. ??? On eri asia, jos laitetaan mitä sattuu käteen löytämään kun ollaan merellä, mutta käsittääkseni näistä asennuksista on maksettu jollekin yritykselle.

Sitte tuossa on konehuoneen CO2 sammutin. Brykalta sen saa laukeamaan vaijeria vetämällä, mutta siinä on käsittääkseni automaattinenkin laukaisu lämpötilan noustessa tarpeeksi. Hieman ärsytti tuo pullo, kun joutui konttaamaan ja pyörimään pullon ympärillä pari tuntia kaiken maailman työkalut taskuissa. Nauratti ajatus, että jollain perstaskussa olevalla ruuvimeisselillä sen laukaisen suoraan ahteriini, jolloin koko perse jäätyy kelvottomaksi. (purkautuva CO2 on muistikivan mukaan -70ºC )

Mietin muuten, että onkohan toi kuitenkaan viisas, tuo automaattinen CO:n laukaisu. Jos laukaisun raja on vaikka 100 astetta (?) niin esim. pakoputken vuoto konehuoneeseen hellekelillä, tai ilmanvaihdon häiriö, tms saattaa aiheuttaa laukaisun. Eipä siinä, varmaan laturikin on jo entinen noissa lämpötiloissa, mutta koneet kyllä pysähtyy tuohon hiilidioksidiin, ja sit ollaan tuuliajolla niin kauan, kunnes konehuone on saatu tuuletettua ja koneet käynnistettyä uudelleen. Hiilidioksidi kun syrjäyttää hapen, ja sammuttaa moottorit.
Konehuone. Tuo perseenjäädytyspullo siintää tuolla vaalean hydraulitankin vasemmalla puolella. Ja varaaja on tuolla ihan vasemmalla koneen takana. konttaamalla mahtuu kiertämään tuonne koneen taakse ihan hyvin kuitenkin. Siis vaikka siinä on varmuussokka paikallaan, niin sen lämpölaukaisun aiheuttavan lasiputken kyllä saa hosumalla rikki, ja pullo tyhjenee kertaheitolla.

Pikku klippi kotimaisesta SisuDieselistä käynnissä.

Muuten, jos joku tarvitsee ammattitaitoista diesel- ja laiva-asennusta, niin täällä ollaan. Mieluummin teen noita isompia, kuin perämoottoriveneitä. sovitaan vaikka 15 metriä aluksen pituutta ehdottomaksi alarajakeni. Saa soitella, 045-6771222. :) Ja niin, Turun alueella, tai kyllä koko varsinaissuomikin menee. Pakussa on kaikki tarpeelinen aina mukana. LVI, Sähkö ja hydrauliikkain sujuu hyvin.


Ja sit pikkupuuha. Asiakas toi liki uuden aggregaatin korjattavaksi. Jänitteensäädin ilmeisesti rikki, kun ei tule sähköä ulos ollenkaan. Käämit mittasin ja vaikutti ehjältä. Mutta huomio kiinnittyi laakeripesään, ja siinä olevaan laakeriin. Kinuskit on hieman suunnitellut pesän väljäksi, koska laakeri pyörii pesässään. Mitenkähän väljä toi on vaikka 500 tunnin kuluttua?
Ja toinen ongelma on se, että kone käy liian laihalla jatkuvasti. Seoksensäätöruuvi ei auta mitään, ja sehän säätää seosta vain pienillä tehoilla. Kone käy huojuen, ja ryyppyläpällä tilannetta saa korjattua hieman. Siis ilmeisesti imusarjassa on vuoto, tai kaasarissa on liian pieni suutin. Ja kone käytännössä uusi. Laadulla on tekijänsä... heh.
Edit: Toi Youtube näköjään pilaa ton kuvan laadun niin huonoksi, että videossa ei oikein näy kun se laakerin ulkokehä pyörii.


3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pikku vinkkinä sanoisin että asiakkaiden vehkeitä ei kannata julkisesti moitiskella,siitä tulee lukijallekin vähän nihkeä olo. Hyvää kesää ja onnea yritykselle!

Suukko II kirjoitti...

Ok. Jos tarkoitit tuota generaattoria, niin eihän se suinkaan ole asiakkaan vika, että kiinalaiset tekee mitä sattuu. Mielestäni on ihan ok, että kertoo kun löytää jotain epämääräistä, sillä tieto auttaa ehkä muita valinnoissaan. :) Kiitokset kommentista, ja hyvää kesää!

Suukko II kirjoitti...

Ei kun nyt tajusin.. Noi vesiletkut. Pointti oli siinä, ja korjasin tuonne teksiinkin, että noi oli käsittääkseni paattialan yrityksen asentamia jo aikanaan. :) Eihän toki haukuta ihmisten juttuja, mutta jos paatti viedään ammattifirmaan tehtäväksi, niin ei siellä puutarhaletkuja saa löytyä.