perjantai 21. kesäkuuta 2013

Juhannus ja ankkurikoneisto

Hyvää Juhannusta! Keli on mitä parhain, aurinko paistaa ja paitaa täytyy pitää toisinaan päällä vain sen takia, ettei koko selkä palaisi. :)

Ajatus oli tehdä neitsytmatka ja juhannusristeily  tällä aluksella. Lähtörutiineihin kuuluu monenlaisia asioita, joita tässä on koittanut pikkuhiljaa sisäistää.

Lähtö menee suunnilleen näin:
1. Apukone käyntiin. = tuottaa voimavirtaa.
2. Avataan pääkoneen lämmitysventtiilit, ja käynnistetään kiertovesipumppu
3. Kytketään pääkoneen lämmitys päälle (sähkövastus 6 kWh)
4. odotellaan, jotta pääkone on 40 asteinen, muutama tunti. (n.4000 kg rautaa)
5. Nostetaan korkeapainekompuralla starttipaine pulloihin, n. 10 min
6. Avataan polttoaineventtiilit
7. Tarkistetaan muut asetukset, kaasu, jne
8. Vedetään pienestä kahvasta, ja tsuh-tsuh-jytytytyty....  kone käy.
9. annetaan käydä hetken aikaa, tarkastetaan jäähdytysveden virtaus, öljynpaineet, yms..

Tossa lämmitysvaiheen aikana on kaikkea muuta pikku puuhaa. Kokeilin sitten ankkuripeliä. Tuubillinen vaseliinia meni erinäisiin nippoihin, ja pienen puuhastelun jälkeen toinen ankkuri solahtikin kätevästi mereen, ketju perässään. No brykalla on nappula ja säädin, millä ankkuri pitäisi nousta. Kampesin itseni brykalle, ja käänsin pääkytkimestä. Mitään muuta ei tapahtunut, kuin alakerrasta spotifystä kuulunut musiikki lakkasi soimasta. Heh, sähköt katkesi. Ankkuripelin moottori, tai jokin muu poltti 16 amppeerisen pääsulakkeen. Prkl.

Tämän jälkeen seurasi erinäistä ähellystä, mm. tuli purettua ankkurikoneistoa, tulkattua venäjänkielisiä ohjeita, jne..  Ilmeisesti sähkömoottori on palanut tai kaapeloinnissa on oikosulku. On mahdollista, että ruumatiloja purettaessa olemme onnistuneesti rikkoneet koneistolle menevät kaapelit. Eli ei juhannusristeilyä. Koitimme käsin saada ankkuria ylös, tuloksetta. Laitteistossa ei ole käsiajomahdollisuutta, ainakaan helposti järjestettävissä. N. 4 tuntia meni asiaa tutkaillessa..
Nyt olen kuitenkin viisaampi ko laitteen mekanikasta, mutta vasemmanpuoleinen ankkuri pötköttää yhä edelleen laiturin vieressä meren pohjassa...

Eli alamme viettämään juhannusta. Onhan toi Santun pikkuvene. jospa sillä käymme ajelemassa pikkulenkin. :)



Tuossa tuli jo purettua hieman luukkuja auki. Moottori ei kuitenkaan haise palaneelle, eikä ole märkä.
Hm, jotenkin tuntuu kyllä oudolta, ellei mitään käsikäyttömahdollisuutta ole järjestetty.. Täytyy mennä vielä tutkimaan asiaa...

Edit 26.6 Vika löytyi. Joku entinen purkaja oli pilkkonut keulahytistä koneistolle menevät johdot poikki. Ei ihme, ettei laitteet toimi. Ei tullut ekana mieleen, rttä joku tälläistä tekisi. Maakrapu. Prkl.


Ei kommentteja: