Pakkanen panee, ulkona näyttäs olevan -7 astetta. Ensimmäistä kertaa jää ympäröi Suukon. Outoa, tuulee, mutta ei keinu yhtään. Jää pitää veikeää ääntä, ripisee ja narisee.
Sitten eristettiin konehuonetta lisää, kivivillalla. Nyt konehuoneessa on tankkeja lukuunottamatta liki joka paikassa, hieman vesirajan alapuolelta ylöspäin, 50 milliä villaa. Eron huomaa heti, nimittäin messin lattialla. Messi kun on konehuoneen yläpuolella, ja lämmin konehuone toimii asuintilojen lattialämmityksenä. Konehuoneen lämpömittari näyttää 15 astetta, ja pilssitilassa on 4 astetta. Vesirajan alapuolelta en aikonut eristää, koska periaatteessa vesi on sulaa laivan alla, ja tuo itseasiassa lämpöä. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että on turha koittaa lämmittää laivan alimpia osia yli veden lämpötilan, koska silloin lämmittää merta, ja sitähän riittää. :) Tarkoitus on, että alimmat osat pysyisi plussan puolella. Ihan siksikin, että otamme paarpuurin puoleisista, alemmasta pohjaventtiilistä talousvetemme.
Myös ahteripiikkiin, jossa on peräsinkoneisto, tuli leikattua 2 pakettia 50 millistä kivivillaa. Ahteripiikin ja konehuoneen välillä on terässeinä, elikkäs laipio. Periaatteessa tämän seinän olsii voinut eristää, jolloin konehuoneessakin olisi pysynyt lämpö paremmin, mutta ahteripiikissä kulkee saunan vesijohdot ja myös septitankin putket, niin parempi, kun on lämpöisempänä sekin. Periaatteessa tosta ahteripiikistä sais aika paljon varastotilaa, kun laudottaisi/levyttäisi nuo villat piiloon. Korkeus toisessa päässä (konehuoneen seinä) on vajaa 2 metriä kuitenkin. Ja madaltuu tuonne perään päin mentäessä.
Eihän toi 50 milliä paljoa ole, mutta tuntuu vaikuttavan aika hyvin. Kivivillaa siksi, että kastuessaan se kuivuu huomattavasti nopeammin, kuin lasivilla. Muutenkin laivojen/veneiden eristykseen suoritellaan näköjään tuota kivivillaa. Vaihtoehtoisesti ruisku-uretaani olis aika loistavaa, lukuunottamatta palonarkuutta ja avunmuodostusta tulipalon sattuessa. Ja toi villalla eristäminen on kivaa siksi, että sitä voi ostaa tarpeellisen määrän työ/rahatilanteen mukaan..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti