Kun avasin kuoret, niin paljastui, että vaihdin oli vuotanut jo aikaisemmassa elämässään hieman. Sen verran reilu kalkkikerros näytti olevan.
Jonkin sortin puuhaamisen aiheutti se, että toinen vaihdin, joka oli nurkissa valmiina, olikin hieman erilainen. SIinä oli kaukolämmön välisyöttölle liittimet, eli vaihtimessa oli 6 reikää entisen 4:n sijasta. Liittimet noihin reikiin löytyi onneksi (lämmönvaihtimissa on monesti erikoiskierteet) mutta ei sitten ollut juottamisvälineitä, että olisi saanut ko. liititmet juotettua tukkoon. Tämä teetti reissun Ellivuoreen protopajalleni, josta samalla tuotiin joulukamppeita, kynttilöitä ja muita killuttimia.
Kaiken lisäksi tuo ehjä vaihdin on tavallaan puolitettu sisältä noiden välisyöttöjen takia. Tämän takia vaihdin piti asentaa ylösalaisin tuohon hyllylle, ja välisyöttöliittimiin (vas, mittarin päällä) tuli ilmahanat. Jos vaihtimen olisi laittanut jaloilleen, ilmahanoja olisi pitänyt asentaa 4 kpl, jokaiseen tulo ja lähtöliittimeen.
Putkia piti hieman muotoilla uusiksi, kun entisessä vaihtimessa liitännät oli samalla sivulla. Tässä taas eri puolilla.
Sitten se, mikä olisi pitänyt olla jo entisessäkin vaihtimessa. Varoventtiili. Voi olla mahdollista, että vaihtimen hajoamiseen on vaikuttanut tuo varoventtiilin puute. Joskin vesipumpussa on pieni paisuntatila, n. 0,1 dl. Mutta on mahdollista. että tämä tila ei ole riittänyt veden laajenemiselle, ja paine on kasvanut liiallisuuksiin..
On nimittäin ihan normaalia, että varoventtiilistä tipahtelee tippoja silloin tällöin, kun vesi lämpenee. Lämmönvaihtimessa syklisyys on vaan nopeaa verrattuna vaikka sähkövaraajaan, joka liruttaa koko lämpenemisajan.
Vaihdin paisuttaa veden muutamassa sekunnissa, kun hana suljetaan. Siis jos laskee vaikka keittiön hanasta kuumaa vettä, ja laittaa hanan kiinni, niin sekunnin kuluttua varoventtiilistä tirskahtaa hieman vettä, kosk avaihtimeen tullut kylmä vesi laajenee.
No sitten tein sellaista, mitä ei koskaan pitäis tehdä. Koska hyllyssä ei ollut kuin 4 bar varoventtiileitä, ja olsis pitänyt olla min 6 bar, niin purin venttiiln ja muutin sen 6 baariseksi.
Oikeasti varoventtiileihin ei pidä mennä ikinä koskemaan, ja niissä saattaa olla sinetitikin sitä varten.
Jos varoventtiilin saa jumiin, tai sen poistaa kokonaan, niin esim 300 litraisen lämminvesivaraajan termostaatin rikkoonnuttua se räjähtää sellaisella voimalla, että talosta kaatuu seinä.
Myytinmurtajat kokeili tuota, ja se lenti katosta läpi. Alla video.
Ja tässä alla kuva siitä, mitä ei pidä mennä tekemään:
Tossa uusi 4 bar varo. noi aluslevyt, prikat, nosti paineastetusta 1 bar / prikka, tuonne jousen väliin tungettuna. :) Siitä tuli siis 6 baarinen, ja toimii nyt hyvin. :)
Nyt on kiva mennä suihkuun, kun ei tartte käydä konehuoneessa avaamassa kuumavesihanaa.. ;)
1 kommentti:
Kiitos postauksesta. Mielenkiintoista asiaa. Meillä olisi myös etsinnässä joku, joka tekee laiteasennukset. Näitä lämmönvaihtimiakin kun on meillä. Kovasti tehtävää! Mukava lukea blogia, saa hieman enemmän näkemystä näihinkin asioihin.
Lähetä kommentti