sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Miniristeily,Turku-Airiston matkailukeskus-Turku

Tulipa sukulaisia Keskisuomesta viikonlopuksi kylään. Ja tokihan sitä merelle piti lähteä. Lähteminen on aina hienoa kaikkineen touhuineen. Kaikki muut oli mukana, paitsi laivakissa Nami, 

Reittimme, Fonectan reittipalvelusta.


Cruise. Nopeutta mennessä 7 knotsia 0,2 ahtopaineella. Sää oli mahtava, aurinkoa ja liki tyyntä.
Naisvoimaa brykalla.

Liki kesä. :)
Isukki. :)
Airiston laiturissa on syväyttä muistaakseni yli 4 metriä. Tähän aikaan vuodesta on tilaa mukavasti, päästiin kylki laituria vasten. Tönittiin tullessa laiturissa oleva maasähkötolppa vinoon, kun tuuli painoi keulaa laiturin päälle, Mutta korjattiin toki, Irtosi vain ruuveistaan puulaiturin kannesta. 
Laiturin jatko-osa on aika surkeassa kunnossa. siihen kiinnittyminen olikin osittain kielletty. Irtoaa pian koko laituri.

Köysien kiinnittämisen jälkeen Poks, kuohuviinit messissä jokaiselle. :)

Airiston lomakeskuksen rantaa. Siisti paikka. Suukko ulkolaiturissa.

Kallioissa eri paattien nimiä. Näköjään tapa kirjoittaa/maalata paatin nimi ja päivämäärä. Ihan kiva. :)

Tää on nyt tälläinen matkablogi nyt näköjään. Airiston hotelli/kylpylä on näköjään perustettu  1941. Nätti ja siisti paikka. Klikkaamalla kuva suurenee. Harmi, että ko. paikalla ei mene hyvin. Taloudellisia vaikeuksia kuulemma.

Pihamaata ja ravintola.

Tossa toi sähkötolppa. :)  
Illaksi tultiin Turkuun takaisin, loppumailit ihan pimeässä. Nopeutta pidettiin 9 solmua, 0,3:n ahtopaineella. Öljynpaine suodattimien jälkeen on alle 3 bar, Ennen suodattimia se on 4,5 bar. Taitaisi olla aika putsata suodattimet. 
Ja lämmönvaihtimet pitäisi putsata ennen ensikesän reissuja. Näyttäisi virtaavan tuo merivesi vaihtimien läpi hyvin, mutta ei juurikaan sido lämpöä itseensä. Syy lienee siinä, että ollaan tässä mutaisessa laiturissa, pohjasta kiinni toisinaan. Laittelen tähän niinkuin muistiin nämä asiat.

 Edessämme meni Vikingline, ja Tallinkin paatti. Ihan jännää tulla pimeässä isoon kaupunkiin. Sähköisen navigoinnin merkitys on kyllä oleellinen. Ja näyttää siltä, että perinteistä karttaa ja valonheittimiä ei juurikaan käytetä, koska väylämerkkien heijastimet ovat aika huonossa kunnossa toisinaan.

Ei kommentteja: