torstai 16. tammikuuta 2014

Bunkraus

Bukrattiin onnistuneesti tonni kevyttä talvilaatua styyrpuurin puolen tankkiin.
Sinne meni, ja tippaakaan ei tullut kannelle. Voisi tietenkin tehdä sellaisen camlok-sovitteen, niin kävisi vielä sujuvammin toi bunkraaminen. Nyt öljykuski laski pistoolilla aineet tankkiin. 
Otin talvilaatua, jos vaikka tässä oikein pakkaset äityy tulemaan. Periaatteessa tankki on niin alhaalla, että meri lämmittää sitä jään alta. Mutta kun en ole mitenkään varma noista nykyisistä kesälaaduista, ja en tiedä, mitä tankissa olemassa oleva aine on. Jotain sekalaista se hieman on, koska apukone ainakin tuotti koksia pakoputkestaan tuota käytettäessä. Mutta hyvin se on lämmityskattilalle kelvannut.

Periaatteessa polttoaineet ei ole kauhean vanhoja, Koska Esa on putsannut tankit jossain vaiheessa.

Tossa jokunen päivä enne pakkasia käyskenneltiin Mäntyluodon majakan luona. Huomio kiinittyi noihin torvimaisiin putkiin tuossa majakan edessä, tuon valkoisen pystyosan keskellä.

Ilmeisesti kyseessä on käytöstä poistettu radiosuuntalaite, tai aktiivinen tutkaheijastin. En oikein tiedä. Tarkempi tutkiminen osoitti, että jonkinlaisia mikroaaltolähettimiä nämä lienee, koska putket ovat aaltoputkia (alla kuvassa), ja keskellä lienee magnetroni, kuten mikroaaltouunissakin. Pirusti isompi vain.Hm, paistuskohan tossa torven edessä makkara..
Alla magnetroni takaapäin kuvattuna.
Hm, toi heittää kyllä säteilyä taaksekinpäin. Ja aika hassua, että noiden aaltoputkien eteen voi mennä kävelemään. Ei leine ollut aikanaa kovin terveellistä oleilla lähistöllä.. Majakanvartijahan oleili tuossa rakenuksessa, joka on majakassa kiinni takapuolella.  Koitin googlailla tuota AGA:n valmistamaa laitetta, mutta huonoin tuloksin. Historiallista Suomen radiomajakka-asiaa löytyi täältä.

Edit: Tuossa tulikin kommentti, että olisivat sumutorvia. Kuulostaa loogiselta. Jotenkin toi AGA valmistajana, eikä rakenne paljoa poikkea ulkoisesti magnetronista.

Btw, toi AGA on mielenkiintoinen yhtö. Hyvin innovatiivinen. Valmistanut mm. autojakin  
Tässä linkki sivulle, jossa AGAn historialliset innovaatiot. Synnytyskivunlievittäjästä lentoliikenteen ohjaamiseen.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ne ovat sumutorvia/sireenejä noi Kallon sektoriloiston edessä olevat laitteistot. Aikoinaan kun ei ollut tutkaa, ei gps:ää jne niin sumun tullessa laitettiin sumutorvet/sireenit soimaan että laivat löytävät satamaan. Joskus sumutorvet/sireenit pauhasivat viikko kausia. Suosittelen luettavaksi Seppo Laurellin Suomen majakat kirjaa josta mm. Kallo löytyy. Tässä linkki vielä wikipediaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumusireeni

T: Timo

Suukko II kirjoitti...

Ok. Heh, laitoinkin tuonne tekstiin korjauksen. Jotenkin tekniikan ihmiselle ne näytti ensin isoilta magnetroneilta. Täytyy jossain vaiheessa lukaista, kun sattuu käsiin.

Anonyymi kirjoitti...

Korjataanpa viel omia kirjoituksia
Sähkökäyttöinen nautofoni toi rakennelma on, piti tarkistaa Majakka kirjasta. Mutta ideana kuitenkin sama kuin sumutorvellakin eli tuottaa suuntatarkkaa ääntä laivoille että ne osaavat satamaan sumussa. Nautofoni on asennettu 1930luvun lopulla. Varsinainen sumutorvi sijaitsi nykyisessä pursiseuran paviljongissa ja sillä pituutta oli 7m ja suun halkaisija 3m. Tämä sitten toimi paineilmalla. T: Timo