Uudet sinkit, tai oikeamin alumiiniseokset on hommattu. Yhteensä alusinkkejä tulee 120 kg. Ammattityyppien mukaan alumiinisinkit on paremmat itämeren suolamäärille. Varsinaista sinkkiä kuuluisi käyttää sit tuolla suolaisemmilla merillä. Näiden alusinkkien kanssa kävi hyvä tuuri: Löytyi erä, joka ei kelvannutkaan ostajalle, sa sain sen edullisesti.
Epitar, 2 komponenttinen epoksiterva on tilattu. Mustana ei saanut, mutta ruskeana tulee. Ei sen niin väliä, vesirajan alle tuo menee pääsääntöisesti.
Hiekkapuhallushiekkaa tuli otettua suursäkki. Viasveden hiekka on ko. firma, ja lupasivat tuoda kuorma-autolla telakalle suoraan.
Hienoa, kaikki näyttää hyvälle, ainakin vielä. Pääkonettakin on herätelty talven jälkeen, ja tuntuuhan tuo pelaavan moitteetta. 4 sylinterin palolämpötila on hieman korkeampi kuin muiden, täytyy säätää jossain vaiheessa syöttö kohilleen. Tämä oli kylläkin jo viime kesänä merkitty muistiin.
Sitten vielä tuon Ford Transitin 2 litran duratorq turbodiesel. Siinä kun on ollut egr-venttiilin kanssa ongelmia. Ongelma esiinty niin, että vääntö loppui liki kokonaan n. 2600 rpm kohdalle. Auto ei kulkenut kuin 115 km/h. Käytännössä piti ajaa aina alle 2600 rpm kierroksilla, jotta auto edes kulki eteenpäin.
Syy tähän on toimimaton egr-venttiili. Kun tietokone huomaa tämän egr-vian, niin tehot tippuu ja yllä kerrottu ongelma alkaa.
Itse egr (pakokaasun kierrätys siis) alkoi toimimaan puhdistuksen jälkeen hyvin kokeiltaessa ihan suulla imemällä. Mutta egr:ää ohjaava alipainetta sääntelevä magnettiventtiilikin oli tukossa. Venttiili tuli purettua kappaleiksi, ja puhdistettua. Tietokone antaa sähkösignaalin ko. venttiilille, joka taas antaa alipaineen egr:lle. Egr:ssä olevat sähköjohdot ovat tietokoneelle meneviä, asennontunnistusta varten, ja alipaineen ohjausventtiili on egr:stä lähtevän letkun päässä jossain muualla, transiitissa sen joutuu purkamaan alakautta pois.
Egr muuten aukeaa tyhjäkäynnillä, ja menee kierroksilla kiinni. Youtubesta löytyy video: duratorq egr. Ilmeni vielä yksi ongelma: tietokoneelta ei tule tarpeeksi virtaa ohjausventtiilille! 12 volttia kyllä tulee, mutta kun johdon tökkää paikalleen ohjausventtiiliin, niin jännite tippuu nollaan. ?? Tätä vikaa en jaksanut selvittää enää silloin, kun asian kanssa puuhasin. Aikaa tästä on n. viikko.
Mutta sitten eilen tapahtui jotain kummaa. Keski-suomesta yöllä ajaessa yhtäkkiä tulikin vetoja ihan toiseen malliin. Rekan ohituskin sujui. :) Kuvassa huiput moottoritiellä. Ennen tilanne oli todella puuduttava, 115 km/h oli maksimivauhti. Kyllä nyt kelpaa... ;) Ei 55 kW:n koneteholla ihmeitä tehdä, mut ihan hyvä kulku jo toikin.
Ja sitten tollainen kuva, aika halpaa, 0 egee. :) Se on sillä lailla, että kaverin auttaminen, hyväntahtoisuus ja humanistisuus toimii paremmin kuin bonuskortit. Kuva ei sitten ole räpsöön mittarilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti