Tossa maissa on todella suuria jääkiteitä. AIka hauskoja. yhden lehdykän halkaisija on jopa liki 2 cm! Huomioitakoon se, että kuvat on otettu nokian n9 puhelimella..
Konehuone näyttäs pysyvän mukavasti lämpimänä. Sielä kun on vesipumput ja käänteisosmoosilaitteet, jne asumiseen liittyvä tekniikka. Pääkone toimii siis patterina, kun siihen tulee lämpö öljykattilalta. Mittari näyttää olkapään korkeudella 7 astetta, ja pilssissä n.2 astetta. Pilssi tuskin jäätyykään koskaan, kun on niin syvällä sulassa vedessä.
Öljypoltin tuli säädettyä tossa iltasella, kun kuuntelin sen käyntiaikoja toisella korvalla päiväunilla. Olivat aika pitkiä. palamisen säätäminen on lopunperin aika helppo juttu. Polttimessa (siis kyseessä on ihan normi omakotitalon kattila ja poltin) on ilmamäärälle säätö, jossain siinä lähettyvillä, josta se imee huonetilasta paloilman. Toisissa se on lukittava ruuvi, ja joissakin ihan asteikolla oleva "pelti", kuten vaikkapa vanhemmassa oilonissa siinä imukopan päällä.
Säätö tapahtuu näin: Katsotaan liekin päätä tarkasti. (Liekin pää pitää päästä näkemään selkeästi, avaamalla jokin luukku tai katsomalla tarkastuslinssistä) Aletaan säätämään ilmaa pienemmälle, kunnes liekin pää ei ole enään terävä, vaan siihen ilmestyy pieni huntu, joka saattaa olla väriltään tummanpunainen. Tämä huntu ja väri tarkoittaa liian vähäistä ilmaa, ja osa polttoaineesta jää palamatta. Syntyy nokea. väri muuttuu tummemaksi ja huntu kasvaa, liekki tulee pitkänomaiseksi, jos pienennetään vielä ilmansaantia.
Alla kuvassa liian vähän ilmaa, tummanpunainen huntu liekin päässä.
Kun on löydetty kohta, jossa huntu alkaa muodostumaan pienesti, niin tästä aletaan lisäämään ilmaa, kunnes liekki on kirkas/keltainen, ja teräväreunainen. Aivan kuin piirtäisi terävällä kynällä keltaisen liekin kuvan, kuten vaikka autoissa käytetään koristeena liekkejä. Jotenkin tulee mieleen myös saunavasta, siinä on terävästipiirtyvät reunat, ja muotokin on suunnilleen sama. Väri vaan eri. :)
Kuvassa aika hyvän mallinen liekki. Reunat on teräviä (kamera tekee niistä hieman utuisia) . Joskin toi poltin on pellettipoltin. Mut sama pätee siihenkin. öljypolttimessa liekki on hieman saunavastaa muistuttava, eikä tuollainen kapeneva pötkö.
Liika ilma laskee hyötysuhdetta. Öljy palaa kyllä puhtaasti, mutta liika ilma virtaa piipusta ulos, ja näinollen jäähdyttää kattilaa turhaan. Hyötysuhde voi laskea muutamia kymmeniä prosentteja jopa. liialla yli-ilmalla liekki myös pienenee kooltaan. Todella reilu ilmamäärä saattaa irrottaa liekin polttimen palopäästä. ja se sammuu. se yksinkertaisesti puhaltuu sammuksiin, niinkin kynttilä pienemmässä mittakaavassa.
MIkäli liekki palaa vinoon, tai ei säädy halutusti, kannattaa vaihtaa suutin. suuttimen vaihdon yhteydessä kannataa ehdottomasti puhdistaa palopää, siis se osa, jossa on selliset peltilevyt, ja levuissä rakosia. pienikin epäpuhtaus rakosissa aiheuttaa liekin vääristymää.
Tuossa näkyy palopään levyt rakoineen. siis noi siivekkeet ympyränmuodossa, jonka keskellä on suutin. Periaatteesa suutin kannattaisi vaihtaa joka vuosi. Se on vähän sama kuin laivassa potkuri. huonollakin pääsee, mutta hukkuu polttoainetta paljon.
Normaali suutin omakotitalokattilaan on muuten 0,4 gallonainen, eikä 0,5 gallonainen. 0,5:lla tulee yli 20 kWh tehoa, ja omakotikokoluokan kattilat on pääsääntöisesti 17 kW:n tehoisa. Kattilan hyötysuhde laskee olellisesti, kun siellä on liian iso liekki.
Rautakauppiaat myy innoissaan aina 0,5:n suuttimen, en tiedä miksi. Se on kuitenkin väärä, vaikka sellainen olisikin ollut polttimessa jo uudesta saakka. (Esim oilon toimittaa kaikkipolttimet 0,5 60 S suuttimella. Ja suutin tulee vaihtaa 0,4 60 S suuttimeen, jos poltin laitetaan normaaliin okt kattilaan.)
0,4 suuttimesta tulee liki tuo 17 kWh:n teho, jolle suurin osa kattiloista on leimattu.
Sumutuskulma voi olla 45 tai 60, sillä ei ole juurikaan väliä pienissä kattiloissa. Eli jos ei ole kuin
0,4 45 S suutinta tarjolla kaupassa, niin sekin käy.
Eli näin. Saunavastan mallinen liekki 0,4 suuttimella, kattila puhtaaksi, ja tällä päästäänkin jo 90 prossan hyötysuhteeseen. savukaasun ohjainpellit paikalleen (turbulenssit siis) , eikä enään kulu öljyä hukkaan. viikon kuluttua tarkastetaan kattilan nokeentuminen, ja jos nokee, niin ilmamäärää lisätään hieman.
Sanotaan ny vielä, että se vasta ei ole sellainen pullea, vaan hoikan mallinen. teräväreunainen kuitenkin. ;)
Btw, öljykattiloiden hyötysuhteet eivät ole muuttuneet viimeisen 20 vuoden kuluessa. Eli jos vanha vaan toimii muuten hyvin, ja poltin on reilassa, niin ei mitään hätää. Savukaasujen lämpötilasta näkee, tarttuuko lämpö kattilaan. Yli 150 asteiset kaasut on turhia.
Pumppuun ei tulisi koskea, koska siellä on paineen säätö ja muuta hienomekanista osaa. Ja kannattaa tehdä poltin varmasti jännitteettömäski, kun sitä menee roplaamaan.. Siellä on 10.000 voltin sytytysjännite. Saattaa tulla permanentti ja oma pumppu pysähtyä.
Tuolla ohjeet suuttimen vaihtamiseksi ja muutakin, en lukenut kaikkea: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/pientalon_lammitys/LVI_osio_01_popup_suutin.htm
1 kommentti:
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Mielenkiintoista lukea veneen lämmitykseen liittyvistä asioista. Joudutko paljon talvisin öljypolttimen säätöä muuttamaan? Kylmät pakkaset ovat kyllä olleet kirjoituksesi aikaan. Öljypoltinhuolto täytyisi tilata itselleni kotiin ja päädyin aiheeseen liittyviä sivuja lukemaan ennen kuin etsin huoltoon urakoitsijan.
Lähetä kommentti