maanantai 21. huhtikuuta 2014

Pari pikkujuttua..

 Ensin tuollainen luonnon muotoilema hiekkaranta. :) Mäntyluodon ja Uniluodon vaiheilla. :) Aika kesäinen fiilis..
 Laivakoirakin oli innoissaan. :) Kirkasta merivettä..
 Sitten tuon sportin siirtäminen kannelle. Laitoin siihen nostolenkit. Kannen alle vahvikkeeksi vanerinpalat massalla kiinni. Ongelmia: Kiinalaisesta vinssistä loppui tehot.. Juuri ja juuri jaksoi nostaa tuon veneen. Vaijeri on kerrattu yhden kerran tuossa nostokoukun luona. Eli siinä on yksi pylpyrä. Pitänee kerrata se vielä kerran, joskin ei ole pylpyröitä, joissa olisi kaksi rullaa. Täytynee hommata. Jos joku ei nyt tiedä, mikä on pylpyrä, niin tässä linkki.
 Siinä se nyt kannella ruuman luukun päällä töröttää...

Sitten liikenneasiaa. Meinaa oikeesti mennä HERMOT välillä huonoon jamaan. Tulee ajettua aika paljon nimittäin. Mutta mikä siinä on, että ajetaan alinopeutta??  Ymmärrän seuraavat syyt:
- Peräkärry, jolloin ajonopeus 80 km/h
- Nuori kuljettaja, epävarma,
- Huono sää, rankkasade tai lumituisku
- Kuorma-auto, tai muu, jolla 80 km/h ajoneuvokohtainen rajoitus
- joku museoklassikko, tms erikoisauto.

Muita syitä en sitten ymmärräkään. Jos on huonot renkaat, tai auto jotenkin epävarma, eikä sen takia uskalla ajaa.. Renkaat vaihtoon ja auto kuntoon!
Jos on huono kunto, kipeä, kännissä, rapulassa, kuumeessa, tai silmälasit hukassa = Ei lähdetä ajamaan!
Eikä lähdetä tukkimaan liikennettä myöskään huonolla kuorman sidonnalla.  Kuorma pitää olla kiinni niin, että se pysyy, ja voi ajaa hyvillä mielin ihan hyvää nopeutta!

Sitten se nopeusmittarin virhe. Todella monessa autossa nopeusmittari näyttää jopa 10 km/h liian suurta nopeutta. Eli kun ajat 90 km/h mittarin mukaan, oikea nopeus onkin 80 km/h. Tuossa transiitissa näyttää n. 6 km/h liikaa. eli navigaattori kehiin, ja siitä näkee kyllä ihan tarkkaan oikean nopeuden.

Ylinopeussakoista:  Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3km/h, jolloin sakkoon merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi. Esimerkiksi jos ajat 60 km/h nopeusrajoitusalueella 72 km/h, niin saat sakon etkä huomautusta, koska ylinopeutesi ylitti ennen mahdollista mittausvirhettä sakotuskynnyksen. Sakkoon merkitään nopeudeksi 69 km/h. Lähde: Lakineuvo .fi

Eli suomeksi: Voit ajaa 90 km/h todellista nopeutta saamatta sakkoja. Siitä kun vähennetään se 3 km/h mittausvirhettä, jolloin "sakotettava" nopeutesi on 87 km/h.  Tästä seuraa huomautus korkeintaa. Ja nyt jos autosi mittari näyttää 5 km liikaa (jonka liki jokainen mittari näyttää) niin voit ajaa 80 km/h alueella mittarisi mukaan 95 km/h ilman ongelmia. Mutta ei tarvitse mennä näin rajaa hipoen, kunhan ajat edes sitä 80 km/h, eikä niin että mittari näyttää karvan verran yli 80, ja oikea nopeus onkin sitten 70 km/h.

Sitten ne, jotka valittaa rekkojen ajavan ylinopeutta. Niissä on rajoitin, ja ne ajaa monesti 85-88 km/h kelin salliessa. Joten jos tuijottaa taas sitä oman auton nopeusmittaria, joka näyttää tässä tapauksessa jopa 95 km/h.. ei se ole oikea nopeus..

 Kuvassa ajoin vanhaa 4-tietä. 80 km/h alueella ajettiin 75-78 km/h ja 100:n alueella sitten 90 km/h. Ainahan voi ohittaa, tottakai. Mutta kun tuo transiitti (paku) ei ole mikään raketti. Joten jouduin jumittamaan tuossa letkassa n. 50 km. 
Itsekkyys liikenteessä on pahasta. Minun mielestä on itsekästä ajaa huomiimatta muita, mukaanlukian alinopeus. Maissa, joissa on vanhempi likennekulttuuri, kuten vaikkapa Saksassa. Tälläistä ongelmaa ei juurikaan ole. Ja huom, Saksassa ei ole nopeusrajoitusta moottoriteillä pääsääntöisesti. Ja kuitenkin liikenteessä kuolee tilastollisesti hiaman vähemmän ihmisiä, kuin täällä Suomessa.
Sitten vielä moottoritiellä ajaminen. Tai kun on kaksi kaistaa samaan suuntaan. On aina käytettävä vapaata oikeanpuoleista kaistaa. Ja kun vasemmalta ohittaminen on kiellettyä, niin yksi alinopeutta jynssäävä autoilija tukkii 2:n kaistan liikenteen ajamalla vasenta kaistaa tarpeettomasti. Amerikkalaisessa liikenteessä tämä on sallittua, mutta ei eurooppalaisessa.  Ylä kuvassa paku jumitti vasenta kaistaa, vaikka oikea on vapaa.. Do it Wrong.. Käykää autoilemassa Saksassa, ja opitte äkkkiä oikean tavan. :) Jos ei muuten, niin polizei avustaa oppimista sakkolapulla. :) 
 
Ugh, olen puhunut.. Helpotti. :)
 

Tuossa yllä yksityiskohta, jonka joskus tein remontoitaessa omakotitalon alakertaa.. (Sinne tuli pieni baari)  5€:n saviruukku pesualtaaksi. Ruukku on lakattu venelakalla. :)

Ja hauska video hyrrävoimista, kun Pojan kanssa pöyhittiin romuja.. Polkupyörän vanne pysyy pystyssä ilman toista tukipistettä.. :)





Jääkaapeista tulee käteviä kansilaatikoita. Niistä täytyy vaan ottaa kylmäaineet pois ennen purkamista. (itselläni on lupa käpälöidä kylmälaitteita virallisestikin) Sopivan tilaisuuden tullen heitän vielä kyllästepuurimoituksen noihin , menee istuimistakin samalla. Ja lukot. :) Toi hätägeneraattori saa oman jääkaapin kans, pitää ottaa sellainen hieman isompi, jenkkikoko. :)  Siistii, oolsprait. :)

3 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Moottoritiellä oikealta ohittamisesta. Oikealta ohittaminen ei ole kategorisesti kielletty moottoritiellä. Oikealta voi ohittaa mootoritiellä, jos ei vaihda kaistaa ohituksen takia.

Tuo ei teknisesti ole ohittamista vaan ohi ajamista. Näin tapahtuu joka päivä ruuhkaliikenteessä, kun kaistat vetävät eri tahtiin. Jos ajat vasemmalla kaistalla ja koukkaat sieltä oikealle ohittaaksesi edellä ajavan, se on ohittamista. Siitä pitäisi tulla sakko.

Suukko II kirjoitti...

Joo. Noinhan se menee.

Suukko II kirjoitti...

Pitipä lisätä vielä, että liikennesäännöissä sanotaan, että pitäää aia käyttää oikeinpuolimmaista kaistaa, mikäli se on vapaa. tai jotenkin näin.