maanantai 1. kesäkuuta 2020

Aurinkolahdessa edelleen. Tankkien puhdistusta.

Polttoaineet ovat jossain välillä. Tilattu torstaina, ja kohta on jo tiistai! Länsirannikon öljytukku on ollut edullinen ja luotettava toimittaja, mutta nyt alkaa kypsymään jo monen mieli. Perämieskin kiroilee, kun kelit olisi mitä parhaimmat.

No, ulemme käyttäneet ajan hyvin. Toisaalta hyvä, että polttoaine ei tullut ielä, sillä pääkoneen suodattimia vaihhtaessa huomasin, että päivätankista tulee vettä. ja jos sitä on siellä, niin hyvin todennäköisesti sitä on myös päätankeissa.

Tästä alkoikin aika projekti. Kuvia:
Paarpuurin päätankista tuli n. 100 litraa epämääräistä mustaa lietettä. Systeemioli se, että huono polttoaine ruiskutettiin takaisin tankkiin porakonepumpulla. Letkun päässä  oli kupariputkenpätkä. Ruiskimisen jälkeen imettiin polttoaineet takaisin tuohon kangasverhoiltuun koriin, josta se suodattui alla olevaan astiaan, ja siitä taas uudelleen tankkiin. Näin saatiin huuhdottua tankkia aika hyvin. Lietettä tuli arvilta toista kymmentä kiloa! 

Päivätankki oli vielä huonommassa kunnossa. Tilavuus lienee reilu 100 litraa, ja lietettä tuli vähintään 10 kg. Itseasiassa avasin päivätankin luukun, ja tutkin tämän ruiskuttelun/suodattamisen tulosta. Pohjalle oli jäänyt yllättävän vähän materiaalia.
Päivätankin luukku löytyi työkalulevyn takaa. Varaosalaatikosta löytyi tiivistekumia, josta tein uuden tiivisteen. Nahkapaskan puutteessa pultinreiät tuli terotetulla messinkisellä letkuliittimellä ja lekalla. :)

Tankin pohja oli hyvässä kunnossa.



Eilen illalla Suukko I:n messissä suunniteltiin reitti Reposaareen. Vaikka teknologia on nykyisin huiputasoa, silti blogiin lataamani "valtion kaijat" kartta ei suostunut kääntymään läpärin näytöllä. Siksi läppäri kallellaan. :) Lisäksi näyttää olevan vähintään kaksi viestintävälinettä per reitinlaatija käytössä..

Eipä tässä, odotellaan huomista...



Ei kommentteja: