torstai 18. kesäkuuta 2020

Telakalla, 1. Päivä.

Pistettiin pökköö pesään hieman. Aamulla oli nosto joka sujui loistavasti. Eilen chekattiin telakan asetukset valmiiksi kohdilleen vanhoista valokuvista, tästä blogista: viimeinen telakan pystykeppi tulee olla juuri konehuoneen oven kohdalla ennen nostoa.  Tarkkaanottaen konehuoneen oven saranapuolen kohdalla.

Tiedoksi vaan Suukko I:n porukalle, kun ensi viikolla tulette  :)

Nosto oli aamulla klo 8, ja jo 11 aikaan perämies lapioi hiekkaa tuuttiin ja minä heilui letkun päässä. Saatiin siis puhallettua pohja ja kyljet jo.

Sähkökorroosiota on kohtuu paljon vesirajan alapuolella. Ilmeisesti joku on päästänyt taas maasähkömiehen paattiin: nollat ja maadoitukset ovat aluksen rungossa, ja syöpymät johtuvat tästä. Joku sanoi aikaa sitten, että eihän vaihtovirralla pieni jännite-ero  mitään syö. Kyllä se syö, nimittäin virta kulkee johdossakin tiettyyn suuntaan, olipa se tasa- tai vaihtovirtaa.

Potkurissa kaksi lapaa on syöpynyt, ja potkurin yläpuolelta runkoon on tullut jopa pari reikää. Kyljistä löytyi kanssa muutama heikko kohta, joihin tuli pienet reiät puhaltaessani.

Käsityksen mukaan tätä ei ole telakoitu 20 vuoteen. Pohjasta löytyi pari 10 kg sinkkiä, jotka eivät ole toimineet ollenkaan. Niiden vieressä olleet olivat kyllä sulaneet hyvin. Lieneekö näissä ollut jokin seosero? Kummatkin olivat kiinni hitsaamalla ihan oikeaoppisesti.

Sitten parit kuvat:
Reikä saumassa.

Tyypit hommissa.

Potta päähän ja menoksi. Hieman meinas olla kuuma, koska oli hellettä muutenkin.

Kuva otettiin siksi, että osattaisiin maalata vesiraja oikeaan kohtaan. Puhallukseen jälkeen kun ei erota missä se on ollut.

Sähkökorroosio, josta ruosteen poispuhaltamisen jälkeen löytyi reikä.

Siinähän se nököttä hyvin.

pieni klippi: Alli jeesaa telakoinnissa.



Ei kommentteja: