tiistai 16. kesäkuuta 2020

Öljynsuodatin hukassa , keulapotkuri ja laitojen oikaisua

Tutkailin pääkoneen öljyn kiertoa. Löysin sähkömoottorilla toimivan öljypumpun styyrpuurin puolelta. Putkiviidakosta ei selvinnyt tarkoin tämän sähköpumpun tarkoitusta. Kohtuullisen iso se kuitenkin on. Koneessa on myös käsipumppu, jolla öljynpaineen saa nostettua ennen käynnistystä. Tätä olenkin käyttänyt aina. Sähköpumppu vaatisi kolmivaihevirtaa. Pieni mahdollisuus on se, että sähköpumpulla vaihdettaisi moottoriöljyt. Mutta mitään jäteöljysäiliötä en löytänyt, johon pumppu olisi yhteydessä. Erikoista.
Toinen ihmettelyn aihe on se, että en löydä koneesta tai konehuoneesta mistään moottoriöljyn suodatinta. Tätä ennen en ole nähnyt kuin yhden kulkuneuvomoottorin ilman suodatinta: Citroen 2cv4, se vanha 400 kuutioinen versio. Uudemmassa 600 kuutioisessa sellainen jo on.
Olisiko muka 66 vuoden SKL ilman suodinta? En heti usko.
Öljyputkistoon on tehty jotain muutoksia, ja ne ei näytä hyvälle. Jokin reikä on tulpattu heiluvalla ruuvilla. Kuva alla.

Laitojen oikaisua. Tekaistiin perämiehen kanssa teline. Hyvin tuossa jo rälläkkä heiluttaa. 

Keulahytin seinältä löytyi alkuperäisen keulapotkurin relekaappi.
Itäsaksalaiset tekoa, olikohan VEM tehtaat. Releiden ja vietereiden määrä on valtava. Lisäksi kaapin ulkopuolella seinällä joksikin lämpöpatteriksi luulemani ritilikkö onkin jokin vastus tai vanhanaikainen tasasuuntaaja. Kuvassa oikealla. Keulapotkuri toimi ostotilanteessa. Ajattelin etsiä moottorin ja tässäpä se:
Järkyttävä motti! 28 kW. Ja tasavirtamoottorihan tuo on. Taitaa mennä vaihtoon, joskin toisaalta toi on aika legendaarista teknologiaa vanhoilta ajoilta! Antahan tuo haastetta apukoneelle hieman. Ostohetkellä se toimi, ja kyllä volttimittari niiasi aika rajusti kun nappia painoi. Moottorin koko on yli puoli metriä kanttiinsa.  Nyt löytyi myös selitys konehuoneen yhdessä kaapissa majaileville tasasuuntausdiodeille.



Loppukevennykseksi kuva kalasataman sosiaalitilan jääkaapista. Tarkemmin pakastelokerosta. Kaverini aikanaan sai jääkaapin samanlaiseen kuntoon sinkkuaikoina, sillä seurauksella että pakastelokero romahti alas ylimmälle hyllylle. Heh, onhan tossa painoa varmaan vajaa 20 kiloa!

2 kommenttia:

Maija kirjoitti...

Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Laivojen mekaniikka on minulle täysin vieras mutta käsittääkseni dieselmoottori on lähestulkoon kaikissa suuremmissa veneissä käytössä? Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta tuo sähkömoottorilla toimiva öljypumppu. Joutuuko näissä usein diesel pumppua vaihtamaan? Luultavasti ainakin moottorin huoltoa täytyy tehdä usein, että vene tai laiva pysyy toimintakuntoisena.

Maarit kirjoitti...

Meidän tuttu juuri kertoi, että pitäisi ennen kesää heidän omaansa tehdä keulapotkuriasennus. En tiedä, korjaavatko vanhaa venettä, vai mikä se projekti tarkalleen on. Todella mielenkiintoista näistä lukea. Kovasti odotan, että pääsee jo veneilemään ystäväperheen kanssa.