torstai 8. elokuuta 2013

Viimeinkin ankkurikoneisto tuli korjattua

Sähköjohdotukset piti uusia, koska johdotukset puuttui kokonaan. Tästä kirjoitinkin aikaisemmin.
Paljon aikaa meni kytkennän tutkimiseen, koska minkäänlaista kytkentäkaavaa ei ollut. Ei edes tietoa, mikä napa on mikäkin. Moottori on tasavirtakone, joka on aika harvinainen tuon kokoisena, isona siis. Ohjaamossa on suuri säätövastus, aivan kuin jättimäinen radion volumenuppi, jolla säädetään ankkurin virtaa. Staattorille tulee magnetointivirta oman tasasuuntaajan kautta. Niin, tämä tasavirta tasasunnataan 240 voltin vaihtosähköstä. Moottori saa näin ollen n. 300 voltin tasajännitteen, riippuen kuormituksesta. Moottorissa on myös jarru tuossa päädyssä, joka toimii (vapautuu) erillisellä sähkömagneettilla.

Tossa videopätkä, kun kone käy n. 80 voltin jännitteellä. Noista pyöreistä kahvoista voima voidaan kytkeä jompaan kumpaan ankkuriketjurattaaseen. Ja noista pystyynpäin töröttävistä kahvoista voi käyttää ankkuriketjujarruja.


Loppupäivä kuluikin tuumaillessa, paitsi pesuhuoneeseen tuli laitettua patteri seinälle. Tässä kun on sellaisia suunnitelmia, että m/s Suukko olisi kiertävä teatteri itämerellä. Samalla myös innovaatiokeskus, keksijäiden ja tiedeihmisten kohtaamispaikka. Paikallista osaamista/historiaa eri kaupungeista voisi kerätä ja luoda yhteyksiä.. Teatteri olisi hieman uudenlaista, eri ihmisryhmien välisiin kommunikaatio-ongelmiin tarttuva. Tai jotain sinne päin. Ei kerrota vielä kaikkea.. Piirrustukset on laadittu, liiketoimintasuunnitelma.. Jokunen yhteistyökumppanikin..

Sitten tuli vielä uusi juttu, ainakin minulle. Merityöverotus. Se on kuulemma halvempi, kuin normaali verotus maissa. täytynee tutkia...

Ei kommentteja: