lauantai 5. huhtikuuta 2014

Ruiskutuspumpun öljyt

Tuli tehtyä hieman huoltokeikkaa muuallekin. Kävin sisävesillä huoltamassa ja sähköjä laittamassa yhteen vanhaan saksalaiseen luotsialukseen, joka eläkepäivillä on muutettu huvikäyttöön.

Tuli sitten mieleen oikein korjoittaa asiasta, nimittäin ruiskutuspumpun voiteluöljystä. Aika paljon olen koneita huoltanut/korjannut.  Ja todella monesti, kun kysyy huollon yhteydessä: Mites toi ruiskupumppu, onko sinne vaihdettu öljyjä milloin viimeksi?  Sitten kuulee: Öö, jaa, onkos sielläkin öljy?

 Tossa pumpussa öljyn poislaskuroppu on oikealla  ja alla. (ei näy kuvassa) Täyttö toi punainen korkki päällä, ja just noitten johtojan taakse jäi. Täyttömäärä määritellään niin, että täytetään niin paljon, kunnes alkaa tulemaan yli ns. tasopinta-aukosta, eli ruuvi pumpun kyljessä, joka avataan. Ja sit kun lorisee sieltä, niin täynnä on.
Itseasiassa tässä aika vanhassa pumppumallissa on kaksi öljyn paikkaa. Tuonne alas, missä on nokka-akseli, joka tökkii noita kuvassa näkyviä pumppujen tankoja (jousien sisällä) täytyy saada myös öljyä.  Tyypillisesti öljy on vaihtunut polttoaineeksi, kuten tässäkin tapauksessa oli käynyt. Muutama desi riittää, ylimääräinen tulee ylivuotoputkesta pois. Ekä ole yhtään pahitteeksi avata tämä luukku joka kevät, ja ruiskuttaa tippakannulla öljyä jousiin/muihin mekaanisiin laitteisiin.

Joissakin pumpuissa on toki pelkkä polttoainevoitelu, eli löpö voitelee. Mm CAV: n jakajapumppu on tälläinen itsevoideltu muistaakseni. Mutta suorissa pumpuissa, mm. Valmetissakin on öljy.

Todellakin pumpun öljyt kannattaa vaihtaa, olipa kyseessä traktori, puimuri, vene tai laiva. Sillä uusi pumppu maksaa hunajaa. Pahimmassa tapauksessa pumpun kuvernööri menee jumiin, ja kone ottaa rajoittamattomasti kierroksia = tuhoutuu koko kone.

Sää on hieno, sauna lämpee ja olutpurnukkakin sattui käteen tuosta kapyysin ohi kävellessä...

Loppukevennys:  7 vuotta minulla on ollut Tom-tomin navigaattori autossa.  Viimeviikolla huomasin ensimmäisen bugin siinä. Tuosta kun tulee Parkanosta kohti Räpsöötä, niin se tiedotta: Jatka suoraan liikenneympyrästä, ensimmäinen liittymä.  ?? 4 liittymää on ympyrässä. Ja kuvassa näkyy alalaidassa vasemmalla pieni ohje: ajaa suoraan, mutta kuva näyttää kääntymään oikealle.  Pikku ristiriita...




Tossa alla pari kuvaa paatista, jota pajotin. Joku on nähnyt vaivaa, kaikki valaistus, jne on ohjattu näillä painikkeilla ja taulussa on merkkivalot.. brykan alla on kauhee relekaappi..



 Jaa nii, toi alla on moottoriöljyn linko. Hyvä kapistus puhdistamaan öljyä. Pyörii niin perskeleesti, että öljystä paiskautuu epäpuhtaudet seinille. Toi pitää aina avata ja puhdistaa, vaikka koneessa onkin normaalikin öljynsuodatin Töhnä on kovassa ja kertyy tuonne kupin sisäseinämille.

1 kommentti:

Jake kirjoitti...

Todella mielenkiintoista lukea huoltoon liittyvistä asioista. Oletko usein törmännyt tilanteeseen missä öljyn vaihtamiseen ei ole kiinnitetty huomiota ja uusi syöttöppumppu on parempi kuin vanhan huolto tässä tapauksessa?