Aamulla herätessä, konehuoneesta kuului piipitystä. Invertteri siellä ilmoitteli , että akkujen varaustaso on alhainen. Katkonaisella piipityksellä invertteri yrittää kertoa, että olen vielä hereillä, mutta kohta en enää. Jatkuva piiiiiiii.... on niinkuin kuollut, sydänkäyrä nolla, ei enää virtaa. Tällöin akuston jännite on tippunut alle 22 voltin. (24 v)
Olenkin tässä ihmetellyt, että 2 kpl 60 Ah 12 voltin akkuja, joista tulee yht. tuo 24 V ja 60 Ah. (Ampeerituntia, eli 1 A virralla 60 tuntia) kapasiteetti pitäisi riittää pidemmäksi aikaa kuin tuo 10 h. Virrankulutus on kuitenkin kohtuulista, Lepokulutus 0,4 A muistaakseni, ja polttimen käydessä (kyseessä on siis TAAS lämmitysjärjestelmän akusto ja invertteri) 13-14 A. Ja poltin käy max 10 min / h, jolloin yön kulutus on varmasti alle 30 Ah.
Laturissa on ollut sellainen ilmiö, että se jää edellispäivän asetukseen, siis se ei itse tajua (tyhmä) ryhtyä lataamaan vajaita akkuja aamulla, ennen kuin olen katkaissut ja laittanut uudelleen virrat omasta kytkimestään. Näin olenkin joutunut toimimaan aamupäivisin, juoksemaan konehuoneeseen napsauttamaan herra laturia kevyesti sormella hereille. Sitten illammalla kun olen käynyt katselemassa laturia, niin se ilmoittaa vihreällä valolla, että akut on täysi.
Nyt kuitenkin tänään aloin väijymään ko. kapinetta tarkemmin. Huomasin sattumalta, että kun ylemmässä kerroksessa oli sähköverkossa kuormaa päällä, kahvinkeitin ja leivänpaahdin, niin herra laturi päättikin todeta akkujen olevan täynnä. Plim, vihreä valo, ja lataus seis. Akkujen jännite tässä vaiheessa oli vasta 24 V, vaikka se saisi nousta lähemmäs 30:tä volttia.
Prkl, kansi laturista irti, ja tutkimista. Alla kuva sisälmyksistä.
Herralla on aivot, joilla päättelee latauksen tasosta. Tuo piirilevy tuossa vasemmassa laidassa pystyssä. Sitten herra omaa hyvänkokoisen muuntajan, 240/24 V, ja muuta oheissälää, kuten sulakkeita ja johtoja, yms..
Mitäkö tapahtui. Kun laivan verkossa tapahtui notkahdus ja jännite tippui hetkellisesti alle 200 voltin (vesipumpun käynnistyminen), niin herra laturi katseli vain virran kulkua, ja kun virtaa ei tällä hetkellä mennyt akkuihin, koska jännite laski alemmaksi myös muuntajan toisiopuolella, niin päätti sitten suuressa viisaudessaan akkujen olevan täynnä.
"-Ei sinne ennää mäne mittään, jotta turha tässä on rehkiä, paan vihireen valon näyttöön pallaa, näkkee siitä, jotta työt o tehty. Tulukoot sitte joku herättää, alan päeväunelle."
Ja niin herra Laturi nukahti vajaan tunnin latauksen jälkeen.
MInä en ollut tyytyväinen tähän. Hämmensin Herra laturin sisälmyksiä niin, että revin aivosta tulevat johdot irti muuntajasta, ja kytkin verkkosähkön suoraan muuntajaan. Vähän niinkuin laitettaisi sydämentahdistaja, joka ohittaa ihmisen oman sympaattisen hermoston, ja käskee vaan tekemään hommia. (ehkä huono vertaus, mutta pakottamista kuitenkin)
Nyt herra Laturin aivot jäi statistin osaan, seuraavat siinä sivussa, mitä tapahtuu. Sori vaan. :)
Hienosti valot palaa, ja mittarikin toimii. Ja mikä tärkeintä, herra laturilta on kitketty oma tahto. En ole julma, mutta se on niin, että minä sanon, miten tekniikka ja laitteet toimii, eikä toisin päin :)
Piti teroittaa: "-Sinä olet laturi, ja lataat nuo akut täyteen, jotta minä en palele yöllä. Onko kysyttävää?"
-- hiljaisuus, merkkivalotkaan ei välähdä.
"- Jos vielä tekee mieli ryttyillä, niin on tossa tuo ovi, josta pääsee hyvin minun avustuksella sukelluskohteeksi. Veden lämpö taitaa olla jotain 5 asteen paikkeilla nyt. Eikös olekin mukavampaa siinä latailla lämpöisessä konehuoneessa."
Oikeastaan Herra laturin aivot oli tehty siihen, että trukin akku ladataan öisin, ja käytetään päivisin. Eikä herran aivot voineet ymmärtää vaihtelevaa verkkojännitettä, eikä pätkälatausta.
Oikeastaan noi merkkivalot vielä kertovat akkujen jännitetason, eli herran aivot on vielä käytössä. Mutta jos pieniäkään ongelmia ilmenee, niin teen koko aivoleikkauksen herra Laturille. Latausjännite on nyt muuntajan ulostulon mukainen, max vajaa 30 V tehollisesti, joka tasasuunnataan vielä herran omalla tasasuuntaimella.
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Tämän lobotomian jälkeen sähkötaulun alaosa on entistä sekavampi, täytynee korjata asia joskus. Toi kuvassa oleva akku on aurinkoenergian akku.
Yhteenvetona, näyttää siltä, että monet akkulaturit ovat riippuvaisia verkkojännitteestä. Jos verkkojännite on 220 volttia 240 voltin sijasta, akku ei täyty ja A-mittari näyttää vähäisiä lukemia. Mikäli laturi on varustettu led-näytössä, tilanne on sama: Näyttö saattaa näyttää akun olevan täysi. Näin ei kuitenkaan ole. Parasta mitata jännite akun navoista ihan mittarilla.
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28
12,72 V n.
100%
1,25
12,54 v
n. 85%
1,22
12,36 V
n. 70%
1,18
12,12 V
n. 50%
1,16
12,00 V
n. 40%
1,13
11,82 V
n. 25%
1,10
11,64 V
n. 10%
1,00
11,04 V
n. 0%
Tämän tiedon lainasin täältä, jossa muutakin akkutietoa. Pätee kaikkiin lyijyakkuihin, olipa ne "vapaa-ajan-" tai auton- moottoripyörän, aurinkovoiman- tuulivoiman- yms. akkuja
3 kommenttia:
2x 12v / 60ah akkuja sarjaankytkettynä tekee yhteensä 24v / 60ah akun, ei 120ah. Rinnankytkettynä 12v 120ah. 720Wh per akku eli yhteensä 1440Wh. Joko 24v/60ah tai 12v/120ah.
Kyllä, juurikin noin se menee, koska P = U x I . Taisin sekoilla tuossa tekstissä hieman..
Lähetä kommentti