Tossahan se nyt kaapissa oleilee. Pienempihän toi on ulkomitoiltaan, mut hyvin tuntuu toimivan. Kokeilin tota vanhaa Bilteman 1 kW:n invertteriä, ja se ei jaksanut pitää poltinta käynnissä, vaikka puhallinmoottori ei liene kuin 200 W korkeintaa. Muutenkin tuon 1,5 kW:n iv:n hukkakulutus on pienempi kuin entisen 2,5 kW:n, Tyhjäkäyntivirta vain 0,4 A. Hyvä näin.Vuorokaudessa tällöin ei mene kuin 10 Ah hukkaan. Tällä hetkellä poltin ottaa n. 13 A käydessään, ja se käy 10 minuuttia tunnissa keskimäärin. Lämpö nouseeatteriverkostoon vapalla kierrolla ihan hyvin.
Akkujen laturin kanssa pitää vieläkin temppuilla, kosk alatausjännite nousee yhä edelleen liian suureksi. Hieman tyhmä ilmiö on toi, että verkkojännitteen vaihtelu vaikuttaa suoraan latausjännitteeseen.
Ihan kaupasta ostetulla normaalilla akkulaturilla käy nimittäin niin, että jos verkkojännite (vaikka ihan maissakin) on jostain syystä vaikka 230 volttia, kuten jossain maaseudulla linjanpäässä, akun napajännitteeksi jää alle 13 V ja laturi näyttää täyttä. Ei se akku ole tällöin latautunut. Vastaavasti taas jos jännite on yli 240 V, lataus nouseen mahdollisesti yli 14,5 V:n ja akku alkaa tuottamaan vety-happea, eli ns. "kiehuu".
Tossa kuvassa yllä toi trukkiakulaturi, jonka jännite menee vieläkin liian ylös, 15 volttia per akku, eli yhteensä 30 V. Kuvassa vasemmalla seinään kiinnitetty siivouskoneesta kotoisin oleva laturi, joka lataa oikealla jännitteellä, muta on vaan liian pieni tehoinen, 5 A maksimissaan. Tossa trukkimallisessa on kyllä älyä sisällä, jälkilataus ja ylläpitokin.Kunhan sen vain saa asetuksiinsa, niin alkaa akutkin kestämään.Sitten tuli laiteltua konehuoneeseen 12 V varavalaistus, 240 V loisteputkien rinnalle 3 kpl "kellarivalaisimia". Tämä siksi, että konehuoneessa on hyvä nähdä jotain silloinkin, kun laivan verkossa ei ole 240 V sähkö päällä. Halpojahan noi valaisimet on, 3,5 euroa / kpl. Ledipolttimot 7 egee /kpl. Motonetistäpä hyvinkin. Kuva alla.
Sit tuossa alla kuvassa alkuperäinen 38 vuotta vanha Neuvostoaikainen 24 voltin lataussäädin. Toi on siis säätänyt akkujen latausta, ja pääkoneessa on ollut 24 V laturi. Kauhee relehässäkkä, ja laite painaa monta kiloa. En tiedä, mitä tuossa on oikein haettu, koska vaikkapa kuorma-auton säädin on aika pieni. Säädin lähti kierrätykseen, eli metalliromuihin.
Ai-niin.. meinasin käyttää pääkonetta tänään, ja säätää ruiskuajoitukset, etc, mutta alkoi pelottamaan noi 1975 vuodelta olevat paineakut. Muistinkin,että minulla on jossain koeponnistuspumppu, ja tuumasta vaan toimeen. Tänään purin putket pois tieltä, ja huomenna täytän pullon vedellä, sekä painan sinne 50 bar paineen. Jos se sen kestää hyvin, niin 30 bar käynnistyspaineissa ei liene repeämisen pelkoa enään. Jos kuvittelisi, että tuo pullo repeää 30 bar latauksessa, niin en tiedä, mikä osa konehuoneesta repeää ja mihinkä suuntaan.. :)
Paineilmalla on valtavat voimat, mutta huono hyötysuhde. Ranskalaiset tekee paineilmakäyttöisiä autojakin. Googlaamalla paineilma-auto, löytyy suomenkielsitäkin matskua.
Ja sitten lopuksi, tuo Hilma on aika innokas saunomaan. Kun laittaa saunan lämpenemään, niin se jää oottamaan pesuhuoneeseen. :) Saunoo aikansa niin kuin ihmisetkin, ja sitten menee menojaan.
1 kommentti:
Tuollaisesta invertteristä en ole kuullut aikaisemmin. Sen vain tiedän että meillä on öljypoltin joka ei toimi odotetulla tavalla joten siihen tulisi huoltotyöt tehdä. Aivan en täysin tämän tarkoitusta ymmärtänyt, mutta ilmeisesti siitä kuitenkin on hyötyä joten hyvä niin!
Lähetä kommentti