torstai 14. marraskuuta 2013

Perkins, monOcyl, Fordson.. -sähköä vuosilta 1960 - 2013


Tossa työn puolesta Hesassa kiinteistömessuilla sattui silmiin jotain, joka vaikutti tutulta. Tuo öljynsuodattimen jalka ja ruiskutuspumppu, ja muutakin... Perskele, sehän on Perkins-diesel. En tiennytkään, että Perkins valmistaa vielä moottoreita. Suurin osa Suomalaisista tunnistaa koneen menneiltä ajoilta Massey-ferkusoneista, ja jopa 70-luvun Ford Transit pakuista.

Osaston myyjä huomasi kiinnostukseni, ja koitti tulla kauppaamaan tuota generaattoria minulle. Vastasin, että en tarvitse sillä minulla on liki jokapäiväisessä käytössä tuollainen, n. 50 vuotta iältään, hieman isompi malli vaan.
Tuo oli 32 kW:n tehoinen, ja toi meidän apukone (alla) on 40 kW, siis sähkön tuotoltaan.

Asia, joka herätti arvostusta, oli sähköjohtojen ja kaikenlaisien antureiden sekä tietokoneiden puuttuminen tyystin. Ruiskutuspumppukin on ihan mekaaninen, ilman mitään elektroniikkaa. Ainoat johdot ovat sammuttimen sähkömagneetin johdot, jotka katkaisee polttoaineen syötön. Meidän vanhassa koneessa sammutus on vaijerilla, kuten vanhoissa traktoreissakin.

Koneen myyjäyritys käytti/möi Perkinsejä tietokonesalien varavoimaloiksi, ja piti erittäin hyvänä yksinkertaisuutta. Se on kuulemma todella toimintavarma.
Heh, hieman huvittaa se, että yksinkertaisella mekaanisella moottorilla suojataan tietokoneita, eli mekaniikkaan luotetaan ja saadaan suuri toimintavarmuus. Tämä menee näin juuri oikein päin. En ymmärrä, missä vaiheessa autojen ja nykyisten työkoneidenkin suunnittelijoilta on lähtenyt järki päästä, ja tietokone laitetaan ohjaamaan moottoria.Kaikenlainen elektroniikka kun tahtoo mennä rikki ihan olohuoneen pöydälläkin, saati sitten kosteissa olosuhteissa ja tärinässä.
Hienoa. Hyvin suunniteltu mekaniikka on kaunista kuin taide. :)
 linkki wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Perkins  Suomessa on joskus 60 luvulla ollut Audeja taksina, joissa Perkinssin diesel, muistaakseni 4.108 tyyppiä. Todella harvinaista dieselkone henkilöautoissa tuolloin

Sen verran vielä tuosta Perkinssistä, että Monocyl, mon0cyl (lukee koneen kannessa) on ihan sama moottori. Perkins on valmistanut Fordsonille omaa sarjaa, tai oikeastaan vain omalla nimellään. Perkinssin tyypit menee niin, että esim. 4.246 tyyppi tarkoittaa 4 sylinteriä, ja 236 kuutiotuumaa tilavuutta. Massey-Ferkusonin varaosakirjasta esim IKH:lta (isojoen konehalli) tuo 4.236 löytyy A.246 tyyppinä. Täysin sama kone. Muutkin mallit seuraa samanlailla. 3.xxx (3-pyttyinen) löytyy A.xxx. T-kirjain merkitsee turboahdetua versiota.
Veneilijöille, joilla tämä kone on, tiedoksi: Varaosat ovat halpoja. Muistaakseni puolimoottorikaan takuineen ei maksanut kuin vajaa pari tonnia. Ja uudet suuttimet jotain 10 €/ kpl.
Joissain malleissa on imusarjahehku, joka polttaa polttoainetta, helpottamaan kylmäkäynnistymistä. Aivan kuten Valmetin koneissakin. (Valmetista,  hienoa kotimaista osaamista mielestäni)

Jos tätä nyt jossain vaiheessa sattuu jokunen koneen suunnittelija lukemaan, niin älkää ihmeessä tunkeko sitä tietokonetekniikkaa niihin laitteisiin.  Ja jos sinne sitä pitää laittaa, niin hyvin maltilla sittenkin. ohjelmoinnilla pystyy parantamaan huonosti tarkoitukseen soveltuvaa mekaniikkaa, mutta se on kuin ilmastointiteipillä jatkaisi tikkaita: Pettää jossain vaiheessa kuitenkin.

Ei kommentteja: