torstai 31. lokakuuta 2013

Lyijyakun jännitteet ja lataaminen

Tuli pohdittua tässä noita akkuja. Lämmityksen akusto on 24 volttinen, eli 2 kpl normaaleja auton lyijyakkuja kytkettynä sarjaan. Nyt muutamana päivänä on loppunut virta akustosta kesken. Ihmettelin asiaa, koska laturi on järeää kokoluokkaa. ihmettelin myös, että ovatko uudet akut jo epäkunnossa ,koska latausjännite nousi jopa alle tunnissa yli 30 volttiin, joka tarkoittaisi akkujen olevan täynnä. Tässä ajassa akkuihin ei mietenkään ole voinut mennä sitä määrää sähköä, joka vuorokauden aikana on kulunut.

Hetken ihmettelyn jälkeen avasin laturin kannet, vaikkakin ajattelin, että tuolaisen trukkilaturin täytyy osata säätää latausjännite tarkkaan oikeaksija. Lyijyakku on nimittäin erittäin tarkka latausjänniteestä. Kannen avaamisen jälkeen vika korkeaan jännitteeseen selvisi heti. Laturin muuntajan syöttö oli kytketty 220 voltin liittimiin, vaikkakin nykyinen verkkojännite on 240 volttia!  Heh, laturi on siis siltä ajalta, kun suomessa verkkojännite oli 220 volttia. Muistaakseni tämä muutos on tapahtunut joskus 15-20 vuotta sitten.

No, onneksi muuntajassa oli mahdollisuus kytkeä syöttö +5 % liittimeen, jolloin latausjännite putosi alle 30 voltin jonkin verran. Yhdeltä akulta mitattuna jännite oli nyt 14,8, joka on hivenen vieläkin liian korkea. Virtaa menee tasaisesti 10 amppeerin tahtia. Eli alunperin jännite pomppas liian ylös, ja siitä päättelin akkujen olevan jo varautuneet, vaikka tilanne oli toinen, ilmeisesti oltiin vain jossain 70 prosentin varaustilassa.

Tässä linkissä on hyvää tietoa lyijyakuista. Niitä ovat siis autojen akut, vapaa-ajan akut, jne. http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

Nyt unelle..

Ei kommentteja: